Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Valt een nummer bekijken op Youtube ook onder (illegaal) downloaden?

Als ik een liedje bekijk/luister via Youtube, en deze niet er door de rechtmatige eigenaar er op is gezet, ben ik dan ook illegaal aan het downloaden?

Ik heb het dus niet over een kanaal als VEVO, welke zover ik weet door de maatschappijen zelf is opgezet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Jij als downloader bent de acterende partij. Derhalve ben jij ook verantwoordelijk voor je daden. Een auteursrechthebbende kan jou dus ook aanspreken wanneer jij beschermd materiaal download. Wil je dat risico niet lopen, dan zul je afdoende vast moeten stellen dat de bron legaal is.

Dat dat moeilijk, zo niet onmogelijk is, dat is juridisch niet het probleem van de rechthebbende.

Wanneer youtube aan de andere kant een filmpje beschikbaar stelt zijn zij v.w.b. het uploaden de acterende partij. Zij kunnen op hun beurt ook aangesproken worden.

Youtube doet er alles aan om 'foute' filmpjes zoveel mogelijk te vermijden en wanneer ze er wel zijn dan worden ze zo snel mogelijk verwijderd. Dit gaat ook in samenwerking met de auteursrechten-organisaties. Toch slippen er soms filmpjes onterecht door de mazen heen.

Praktisch gesproken kun je dus redelijk veilig naar youtube kijken, maar naar de letter van de wet loop je dus wel een zeker risico.

Toegevoegd na 1 uur:
Uit de reakties op mijn antwoord blijkt er wat verwarring te zijn omdat Youtube haar materiaal streamt.

Daarom voor de volledigheid: er is wat dat dit onderwerp betreft dus géén verschil tussen downloaden en streamen. Als de bron illegaal is, dan mag het niet. Of het nu via een videoband gaat, een CD, een USB-stick, downloaden, streamen enz. het meduim doet er niet toe. Vermenigvuldigen vanuiten een illegale (!) bron is sinds gisteren verboden.

Je mag alleen een werk kopieren wanneer je het origineel bezit en de kopie voor jezelf bestemd is. Of wanneer je toestemming van de auteur hebt, uiteraard.

Toegevoegd na 1 uur:
Nog een aanvulling: stel jij kijkt een filmpje op youtube en youtube heeft jou gegarandeerd dat al haar aangeboden materiaal legaal is.

Achteraf blijkt dat het betreffende filmpje toch illegaal is geweest.

Dan mag de auteursrechthebbende nog steeds een claim bij jou neer leggen. Jij zal daar aan moeten voldoen. Uiteraard kun jij dan op jouw beurt de schade weer bij youtube claimen.

Maar voor zover ik weet geeft youtube die garantie dus niet. Maar netflix b.v. weer wél.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ondanks de EU-uitspraak is er volgens mij niet zo veel aan de hand voor particulieren.
Het is in de huidige wetgeving zo wanneer je iets download je het mag gebruiken voor eigen gebruik maar je mag het niet distribueren.
Je mag er van uit gaan als er niets aangegeven staat dat deze geluiden of beelden legaal zijn verkregen.
Zijn deze geluiden of beelden illegaal verkregen door de aanbieder, immers zij zijn verantwoordelijk voor de verspreiding.
Het kan dus nooit zijn dat u strafbaar gesteld kunt worden tenzij u van te voren weet dat deze beelden of geluiden illegaal verkregen zijn(voorkennis).
Bovendien is het ondoenlijk voor de organisaties die dat moeten controleren om elke particulier te vervolgen en zou het meer voor de hand liggen om de aanbieder te vervolgen die verantwoordelijk is voor de verspreiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, een mediabestand beluisteren of bekijken door middel van online streaming is helemaal niet hetzelfde als iets downloaden. Technisch gezien wordt een mediabestand wel gedownload als je iets streamt, maar het bestand (+ de daaraan gekoppelde rechten) wordt dan niet op je computer opgeslagen. Je bent dan ook niet in het bezit van bestanden waarvoor je niet betaalde, noch de auteursrechten van bezit.

NOOT: het zogenaamde illegaal downloaden wordt niet bestraft in de lage landen als je er geen handeltje mee opzet, je zelf niks illegaal aanbiedt of uploadt via het internet of je geen bestanden doorsluist naar derden.

Wat mag je dan doen? Muziek, films... downloaden voor eigen gebruik, om in familiekring te bekijken/beluisteren, met vrienden.

Toegevoegd na 9 minuten:
PS: de wetgevende machten in België en in Nederland hebben wel in de wet laten opnemen dat 'illegaal verkregen bestanden' hetzelfde is als diefstal, maar wederom is de letter van de wet dus niet gelijk aan de rechtspraak. Het Openbaar Ministerie vervolgt enkel mensen of bedrijven die financieel profijt halen of illegale bestanden zelf verspreiden, uit illegale downloads. Particulieren die voor eigen gebruik downloaden blijven zo buiten schot.

Die strategie kan natuurlijk veranderen als rechtbanken meer personeel kunnen aanwerven om grootschaliger te kunnen vervolgen.

Toegevoegd na 35 minuten:
Het Arrest van het Europees Hof van Justitie was me ontgaan. Mijn theorie van daarnet wordt dus verduidelijkt. Tot dusver voerden België en Nederland een gedoogbeleid op downloaden voor familiaal gebruik. De wetgever stelde dit gelijk met kopiëren van legale kopies (bijvoorbeeld: lenen van een cd van vrienden, van een bibliotheek zonder hiervoor te betalen). Europa schept nu een precedent door te stellen dat illegaal downloaden altijd illegaal is.

In praktijk zal er wel weinig veranderen. De auteursrechtenorganisaties zoals SABAM (in België) zullen zich toch blijven toespitsen op het aanklagen van (commerciële) aanbieders en verdelers van illegale downloads. Als iemand dan toch aangeklaagd zal worden door auteurssrechtenorganisaties dan zal dat heel zeldzaam zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een youtube filmpje bekijk, dan ben je ook aan het downloaden. Deze film word namelijk opgeslagen in je tijdelijke files.

Tussen haakjes heb je in je vraag het woord illegaal gezet. Of dit illegaal is, dat is nog de vraag. Youtube op zich is niet illegaal, maar de wet heeft het over illegale bron. En veel filmpjes van youtube zijn inderdaad uit illegale bron, dus officieel ben je dus strafbaar als je deze bekijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing