Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag ex dwingen huis te verkopen?

We zijn anderhalf jr terug gescheiden. Kinderen wonen bij mij, incl zoon in rolstoel. Huis is aangepast. Ex wil dat huis verkocht wordt. Ik wil nog twee jaar hier blijven zodat zoon op zijn 18e naar woonvorm kan. Ik betaal zelf de hypotheek maar bank gaat niet akkoord met overname door mij. Ex heeft er verder geen nadeel van, hij wil geen nieuw huis kopen en wordt nergens gekort. Hij wil zoveel mogelijk los van mij en dat begrijp ik, maar het alternatief is met drie kinderen op (evendure) flat. Het gaat mij puur om het nog even een paar jaar hier uit te zingen vanw aangepast huis. Kan ex mij dwingen het huis te koop te zetten?

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is ook geen sprake van overwaarde, sterker, we staan onder water.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Aangenomen dat jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zijn, dan moet de waarde van het huis verdeeld worden. U bent in het huis blijven wonen omdat u alleen de hypotheek op kunt brengen. Daar komt nog bij dat de vertrekkende partner recht heeft op de helft van de overwaarde. Is dat geld er niet? Dan moet je het huis verkopen en de waarde, de winst en de schulden ervan verdelen.

Omdat u bent blijven wonen in de echtelijke woning moet u uw ex-partner uitkopen. Uitkopen houdt in dat de vertrekkende partner recht heeft op de helft van de waarde van het koophuis. Wat de uiteindelijke waarde is, hangt af van de taxatiewaarde en de hypotheek. Ligt de taxatiewaarde hoger dan de bijbehorende hypotheek, dan is er sprake van een overwaarde. Degene die in het huis blijft wonen, moet de helft van de overwaarde uitbetalen aan de ex-partner. Is er sprake van een onderwaarde, dan moet de vertrekkende partner de helft van de onderwaarde uitbetalen aan degene die in het huis blijft wonen.
Bij een scheiding wil men inderdaad zo snel mogelijk emotioneel los van elkaar raken. Probeer toch nog een (samen met uw ex-partner) met de bank te overleggen.Als er echt geen financiële nadelen zijn voor uw ex-partner is hij misschien toch nog bereid naar argumenten te luisteren en de verkoop twee jaar op te schorten. Zeker ervan uitgaande dat de huizenmarkt weer aantrekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De man staat in zijn recht om de woning te verkopen , maar als u beiden hebt getekend voor de hypotheek en het huis staat onderwater dan moet u ook beiden akkoord gaan met een eventueel bod.
En daar ligt uwen kans , gewoon elk bod weigeren....
11 jaar geleden
Het hangt een beetje af van hoe de echtscheiding is geregeld.
Is er al een echtscheidingsconvenant?
Zo ja, wat staat daar in over het huis?
Zo nee, dan kan jouw ex jullie huis helemaal niet verkopen zonder
jouw handtekening.

Bron: persoonlijke ervaring.
Ik was al lang gescheiden, maar er was geen echtscheidingsconvenant.
Dus kon mijn ex zijn huis niet verkopen zonder mijn handtekening.
Daar heb ik leuk gebruik van kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe kunnen er rechtsgronden zijn waardoor de ex in zijn recht staat, echter zal er ook sprake kunnen zijn van alimentatie (en anders heb je daarmee nu mogelijk een argument in handen) De ex zou bijvoorbeeld zijn deel als alimentatie kunnen inzetten.
In dat geval zal hij aftrek hebben en MOET je dit opgeven als inkomen.
Dat zal echter wellicht minder vervelend zijn dan gedwongen verhuizing en financieringsproblematiek voor beiden als het huis "onder water" staat.
Dit gaat alleen op als de ex je kind (eren) heeft erkend als zijn kind(eren)
Of hij de biologische vader is, is in dit verband niet van belang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing