Kennisgeving van bekeuring voor kopen gestolen fiets: strafblad of niet? Ook een verkeerd adres op de bon: wat te doen
Ik ben twee weken terug meegenomen naar het bureau wegens het kopen van een fiets van een zwerver op straat, wat blijkbaar uitgelegd wordt als heling. Na een aantal uren in een arrestantencel te hebben doorgebracht werd ik er weer uitgehaald en zei de agent dat de zaak werd afgedaan met een bekeuring. Ik werd naar huis gestuurd met een geel briefje, aangemerkt met de letter K (kennisgeving van bekeuring). Wat betekent dat de officier van justitie de hoogte van de boete bepaalt. Nu heb ik hierover twee vragen:
Vraag 1: Normaal gesproken krijg je voor heling een strafblad lees ik op internet. Nu lijkt dit gewoon een bekeuring te zijn. Voor ik het politiebureau verliet heb ik nog gevraagd of me een strafblad te wachten stond en volgens mij zei de agent van niet (ik weet het niet meer zeker, want ik had aardig wat gedronken en was allang blij dat ik naar huis mocht). Ook toen ik later nog bij het politiebureau ben gaan vragen kreeg ik te horen dat dit gele briefje slechts een bekeuring is. Toch ben ik er niet gerust op. Ben ik gematst en krijg ik sowieso geen strafblad of kan dat alsnog?
Vraag 2: De naam die op het gele briefje staat is correct, maar het adres is een totaal ander adres dan waar ik woon. Wat is wijsheid? Wachten tot ik de bon wellicht nooit krijg, bezwaar aantekenen of iets anders doen?
Neen, men mag de fiets niet houden, bovendien ligt het aan de geschatte waarde van de fiets of men nog op zoek gaat naar de eigenaar. Ook het transactiebedrag dat men kan verwachten is afhankelijk van de waarde van de gekochte gestolen fiets. Meestal zal de boete echter € 250,00 bedragen. In Nederland bestaat volgens artikel 74 van het wetboek van strafrecht de mogelijkheid van een transactie (dit is een soort van schikking tussen de officier van justitie en de verdachte) om vervolging te voorkomen. Vóór 1 april 2013 werd deze nog op het politiebureau overhandigd, daarna is de politietransactie afgeschaft. De begrippen transactie" en "OM-transactie" komen met elkaar overeen.
Voor een feit waarvoor de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (in de volksmond Mulderwet) niet van toepassing is kan het OM een transactie aanbieden. Afhankelijk van de omstandigheden kan het OM ook gelijk dagvaarden. In de toekomst zullen alle feiten waarvoor door de officier van justitie nog een transactie kan worden aangeboden, onder het bereik van de OM-strafbeschikking worden gebracht.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.