Is genezen via handoplegging, wettelijk toegestaan?
Uitgaande van goede resultaten, zonder de discussie of het ook mogelijk is, ben ik benieuwd in hoe verre de wet dit wel of niet toe laat.
3.9K
3.9K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk niet dat iemand het kan verbieden als mijn buurvrouw mij wil laten genezen met handoplegging.... hmm nee, IK kan het haar verbieden natuurlijk maar alleen omdat ik het niet wil, niet omdat het wettelijk niet toegestaan zou zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoeld "behandeling via handoplegging", als je de discussie of het mogelijk is buiten beschouwing wilt laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja gdanonym, dat bedoel ik.
De discussies kennen we wel.
De discussies kennen we wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Buiten de discussie, is het woord genezend/genezing wel een ding waar je op moet letten. Volgens mij mag je dat niet zomaar gebruiken, hoewel je gewoon je diensten mag aanbieden (ook voor geld), zou ik dat woord dus mijden iig in enige reclame uiting/folder/whatever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel vooral juridisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus is genezen via handopleggen toegestaan? Daar zou je problemen mee kunnen krijgen omdat je het genezen noemt. Is een dienst aanbieden waar je handoplegging doet toegestaan? Volledig!
Dat idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ik begrijp je, maar het woord 'genezen was alleen nodig om de vraag te stellen, maar ik begrijp je./
Ben er nog steeds niet helemaal gerust .
Stel iemand krijgt door enorme emotie die vaak tijdens de sessie vrij komt, een hartverlamming en sterft ter plaatsen, waar ben ik den verantwoordelijk voor?
Ben er nog steeds niet helemaal gerust .
Stel iemand krijgt door enorme emotie die vaak tijdens de sessie vrij komt, een hartverlamming en sterft ter plaatsen, waar ben ik den verantwoordelijk voor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer aangetoond kan worden dat die persoon niet overleden zou zijn wanneer hij die dag niet bij jou was gekomen, kun je daarvoor aansprakelijk worden gehouden. En stel dat op enige wijze bewezen zou kunnen worden dat jij wist dat dit kon gebeuren, dan heb je natuurlijk een groot probleem. Dat zoiets vaak niet aangetoond kan worden is een ander verhaal. Maar je begrijpt natuurlijk wel dat als zoiets vaker zou gebeuren, je heel snel de inspectie op de stoep hebt staan. Maar ook andere zaken kunnen tot problemen leiden: als dat dat wat jij doet om de een of andere reden vaak heftige emoties oproept en je bent niet psychologisch onderlegd en regelt geen goede nazorg, zou ik nog maar eens goed nadenken. Er zijn genoeg alternatieve behandelingen op psychisch vlak die meer schade doen dan goed. Denk aan acute psychosen, verplichte opnames, zelfmoordpogingen of jarenlange trauma's als gevolg van een verkeerde behandeling. Zorg er asjeblieft voor dat je weet wat je doet als je mensen gaat behandelen, of dat nu op lichamelijk of psychisch vlak is.
Cryofiel
11 jaar geleden
Aan de andere kant zie je dat heel veel ronduit riskante handelingen nooit worden aangepakt. Ook niet als er af en toe eens iemand overlijdt.
De inspecties hebben helaas een groot gebrek aan capaciteit. Daardoor laten ze dit "kruimelwerk" noodgedwongen liggen, en glippen veel charlatans door de mazen van de controle.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, officieel vallen alternatieve genezers onder de inspectie, maar in de praktijk komt van die controle heel erg weinig (lees: vrijwel niets) terecht. Maar wanneer er echt de ene dode na de andere valt, neem ik aan dat er een keer een melding die kant op gaat.
Nu verwacht ik van 'genezing door handoplegging' geen lichamelijke schade, maar gezien de geschetste situatie ga ik daar toch even in mee: als je handelingen wilt gaan verrichten waarvan je zelf aangeeft dat er heftige emoties vrijkomen a) zonder dat je psychologisch geschoold bent en vooraf gedegen onderzoek doet (kunt doen!) en je hebt b) geen goede (eventueel 24-uurs beschikbare) nazorg of crisisopvang achter de hand terwijl je c) wel zelf al aangeeft dat die emoties zo heftig zijn dat iemand wel eens een hartstilstand zou kunnen krijgen (in het uiterste geval, ik begrijp dat het voorbeeld vooral hypothetisch was)
...
Dan moet je misschien toch even nadenken over de vraag of je daar überhaupt wel aan moet beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja maar iedere menselijke ontmoeting kan in bepaalde gevallen zeer emotioneel zijn en mogelijk de dood veroorzaken.
Zie je hoe lastig het onderwerp is!
Zie je hoe lastig het onderwerp is!
Cryofiel
11 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen "kan gebeuren en er is geen realistische manier om dit te voorkomen", en "als ik X doe, is het heel waarschijnlijk dat dit gebeurt, en ik kan de gevolgen heel eenvoudig voorkomen door X niet te doen".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Totaal irrelevante angst.
Als iemand sterft in jouw huis terwijl je met een sessie bezig bent, en er zou onderzoek komen, zal blijken dat iemand dood is gegaan aan een hartstilstand/aanval/weetikwat. Als jij geen medicijnen toe hebt gediend (en dat doe jij niet) dan is er geen aanwijsbare reden. Men gaat jou ook niet beschuldigen van "dood door handoplegging" aangezien handoplegging niet bewezen is. Ook kan je nooit beschuldigt worden van "dood door een gesprek". Dus ik zie niet in wat er kwaad kan. Psychologen zijn ook niet bang voor dergelijke gevallen lijkt me.
Het enige wat er kan gebeuren is dat mensen/media slecht van je gaan spreken, maar juridisch lijkt me er niks aan de hand.
Misschien dat je voorbeelden hebt van mensen die veroordeeld zijn voor gespreksdoding, maar ik ken de zaken niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MrTomaat, nee ik ken geen voorbeelden van ' gespreksdoding' (vreemd woord, wel leuk) en ja de rest van je reactie is duidelijk en voor mij prettig te lezen zonder te oordelen over wat ik doe.
Dit is voor mij GV optimaal.
Zo als het hoort.
Zoals jij het nu uitlegt, zo dacht ik ook dat het zat, maar soms komt toch de twijfel en ga je er over nadenken.
Maar het is zoals jij zegt, resultaten van een handoplegging worden niet als mogelijk gezien, dus kunnen ze ook geen kwaad ( goed) doen.
Dit is voor mij GV optimaal.
Zo als het hoort.
Zoals jij het nu uitlegt, zo dacht ik ook dat het zat, maar soms komt toch de twijfel en ga je er over nadenken.
Maar het is zoals jij zegt, resultaten van een handoplegging worden niet als mogelijk gezien, dus kunnen ze ook geen kwaad ( goed) doen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Handoplegging doet niets.
Maar laten we eens een vergelijking maken.
Een vliegreis naar Rome doet ook niets.
Stel nu dat ik iemand uitnodig voor een weekje Berlijn. Dat hebben we vaker gedaan, dus ze denkt te weten wat we gaan doen: met de trein naar Berlijn omdat dat een prima en comfortabele verbinding is, en dan lekker van de stad genieten.
Stel dat ik deze keer een vliegreis naar Berlijn boek, terwijl ik wéét dat mijn vriendin vroeger enorme vliegangst heeft gehad. Ze denkt dat ze daar nu overheen is, maar ja, je weet maar nooit... Toch neem ik de gok.
Wat nu als ze toch weer wordt overvallen door haar vroegere angst? Wat nu als ze daardoor een hartaanval krijgt en sterft? Wat als ze vooraf al zó in paniek raakt, dat ze in een opwelling zelfmoord pleegt? Ben ik dan verantwoordelijk?
--
Wat nu als ik dit niet eenmaal doe, maar als ik mijn complete vrienden- en kennissenkring afga, en alle vliegangstigen buiten hun medeweten trakteer op zo'n vliegreisje? Sommigen zullen stijf van de zenuwen meegaan, sommigen zullen thuisblijven, sommigen zullen zeggen: "Cryo, ga jij maar vliegen, ik pak de trein, en we zien elkaar in Berlijn". Maar nog altijd zal 10% van angst sterven of zelfmoord plegen.
Ben ik nu verantwoordelijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mmmm. Lastig. Ik zou me ook zorgen maken over mijn eigen aansprakelijkheid: stel dat ik een 'klant' heb die gaat roeptoeteren dat hij door mijn toedoen een psychose heeft gekregen? Want je krijgt natuurlijk wel aardig wat labiele gevallen over de vloer, Eddijst, als je jezelf als genezer profileert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja stippel er zijn veel labiele personen bij, vaak uitgedokterd bij de huisarts en nu iets anders willen proberen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.