Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is liegen tegen een psychiater verboden?

Het is nogal een vreemde situatie, maar ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.

Ik heb bij een aantal psychiaters gelopen, iedere zei steeds wat meer over bepaalde klachten. Wat ze zeiden was echter niet kloppend, maar ik geloofde het en heb zo over de jaren een aantal "fictieve" symptomen ontwikkeld omdat iedere psychiater er eigenlijk een klein schepje bovenop deed. Gevoelsmatig kloppen die symptomen en voelen ze als een waarheid, rationeel weet ik dat het niet klopt, maar toch gedraag ik me er naar. Mijn huidige psychiater wilt me voor die "symptomen" nu medicatie voorschrijven, maar de symptomen heb ik dus niet. Ik wil er voor uitkomen, vertellen hoe ik er rationeel in sta, maar kom ik daardoor in de problemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Liegen tegen een psychiater is niet verboden. Maar onthoud dat een psychiater er is om jou te helpen en als jij je niet prettig voelt bij de psychiater of hem niet gelooft is het misschien beter om de behandeling te stoppen. Jullie hebben er beiden niks aan als je de waarheid niet zegt. Merk wel op dat psychiaters praktijkervaring hebben en een lange opleiding gehad hebben, ze zullen niet zomaar iets uit hun duim zuigen. Ik zou zeggen praat er met je psychiater over, vertel hem hoe het nu voor jou voelt. Je hoeft ook de medicatie niet te slikken als je dat niet wil, maar overleg dit dan ook met je psychiater. Uiteindelijk is de patiënt autonoom over zijn behandeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing