Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe geldig is een NIET ondertekend concept testament ?

Mijn vader ligt nu heel slecht ( 3 operatie's inmiddels ondergaan) door die kanker. Mijn vader word nu al bijna 2 weken slapend gehouden. Hij wilde voor de operatie een testament op laten maken. Zo een notaris komt dan met het concept. Die gast wilde mijn pa laten ondertekenen terwijl mijn pa totaal niet in staat is om dergelijke documenten te ondertekenen. De arts heeft zelfs een brief opgesteld dat mijn pa niet in staat is daarvoor. Als er dus niet word ondertekend, is zo een concept dan geldig of word het wettelijk teniet verklaard ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dan is die niet geldig. Artikel 4:109 BW bepaalt dat een testament nietig is, als aan de akte van uiterste wil de ondertekening door de erflater ontbreekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Plus De notaris stelt een concepttestament op, dat door de vader (de testateur) wordt gecontroleerd. Pas als de vader met de inhoud akkoord gaat wordt er ondertekend in aanwezigheid van de notaris.
Een testament kan ongeldig blijken als de erflater bij de ondertekening niet wilsbekwaam was. Dat blijkt dan uit de brief van de arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het door iHave genoemde Artikel 109 van het Erfrecht is wat de (on)geldigheid van het testament betreft duidelijk.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002761/Boek4/Titel4/Afdeling4/Artikel109/geldigheidsdatum_21-02-2014
Poet
10 jaar geleden
@rmgv: als ik jou was zou ik met de andere erfgenamen (= je moeder en evt broers / zussen) een keer met die notaris om tafel gaan zitten. De notaris kan dan uitleggen wat je vader hem/haar verteld heeft over zijn wensen en ook waarom die wijzigingen er in zitten. Vervolgens kan de notaris uitleggen hoe de erfenis verloopt als er niets gebeurt met het concept-testament, dus als je de algemene wettelijke verdeling krijgt. Vervolgens kun je samen een afspraak maken over hoe te handelen als je vader tot zijn overlijden niet meer in staat zal zijn om te tekenen, Dat zal dan waarschijnlijk één van de volgende drie opties zijn: 1) volgens het concept van de notaris
2) volgens het handgeschreven concept
3) de wettelijke regeling voor mensen zonder testament. Overigens, die wijzigingen die aandrang van de notaris en die wijzigingen in het testament zijn waarschijnlijk wel goed bedoeld. Dwz er zal een reden zijn waardoor het voor de erfgenamen beter is, hoe ongelukkig het misschien ook over is gekomen op jou. Juist daarom is het goed om ondanks alle emotie toch even de notaris zelf uit te laten leggen hoe het in elkaar zit.

Andere antwoorden (1)

Als er getuigen bij het opstellen van de laatste wil overtuiging waren, dan is de laatste wil geldig.
Het enigste wat de getuige dient te verklaren, dat het concept gelijk is aan de gesproken laatste wil overtuiging.

Maar nu ga ik op de stoel van de Notaris zitten en die is dit soort situatie heer en meester. Wel dient het testament via een rechter toetst te worden als iemand twijfel uit over de geldigheid er van.

Jammer genoeg komt de geschetste situatie vaker voor dan je in eerste instantie zou denken.

Als het gaat om een concept welke je vader nog nooit heeft gezien of ook nooit met hem is besproken, dan heb ik zo mijn vraagtekens over het nivo van de notaris.

Als het gaat om het feit dat je vader zijn wensen heeft doorgesproken een notaris en de notaris heeft een bewijs met een getuigen er van. Dan is sprake van dat de notaris de laatste wilsovertuiging alleen heeft vertaald naar een correcte testament.
En dan geld dat gesprek als de laatste mondelinge wilsovertuiging uit gesproken in de aanwezigheid van een notaris en een getuige. En dat is meestal de notulist.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding