Mag je naar huis gestuurd worden als je een onveilige situatie meldt?
De situatie is als volgt.
Ik ben een inlener. Een leidinggevende die in dienst van het bedrijf klimt op een stelling zonder veiligheidsmiddelen en gooit van 3 meter hoogte karren omlaag.
Ik loop weg, want het is een onveilige situatie. Nader hand is er een gesprek.
Daar meldt ik dat weg gelopen ben omdat er een onveilige situatie is en dat ik een duidelijke signaal wil afgeven.
Nu komt er een verhaal van ik ben leidinggevende en ik ben BHV'er en wij zijn verantwoordelijk voor jullie veiligheid en wij weten wat wij doen.
Ik stel dat ik twijfel omdat ik het een onveilige situatie vindt en er is een kans dat een kar met wielen door de val verzwakt kan worden en dan is het is het niet meer veilig om het die karren te werken.
Ik ben onrustig over de situatie en meld dat ik thuis wil afkoelen en mijn leidinggevende van het uitzendburo wil praten. En dat ik niet meer instaat ben tot een rustige en kalm gesprek. En ik breng het als een mededeling.
Ik krijg de melding dat als ik nu weg ga dat ik niet meer terug hoeft te komen.
Nu ben ik ben benieuwd of ik in dit geval de wet achter mij heb. Omdat IMHO ik nog steeds in de procedure melding onveilige situatie zit. En de hoogste aanwezig leidinggevende deze melding van de tafel afveegt.
Toegevoegd na 1 minuut:
Graag antwoord met bronvermelding, maar het mag ook zonder.
En wat er kan gebeuren met de wielen en wel risico dat op kan leveren. Dus ik was moreel verplicht om deze situatie te melden en daar na te handelen.
En het waren meerdere karren en de laatste kar was van 3 meter hoogte en de eerste van 5 meter.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.