Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waar kan ik een specificatie vinden van 'onnodig toeteren'?

als ik erop google vind ik dit:
"in 2014 geldt er een bekeuring voor onnodig toeteren van 90 euro. andere vormen van onnodig geluid kunnen bestraft worden met een bekeuring van 370 euro."

welke ANDERE vormen van ‘onnodig geluid’ kun je met je auto maken, dan toeteren?
geldt het onnodig toeteren op bepaalde tijden?

valt onderstaande wel/ niet onder onnodig toeteren:
1) rood stoplicht springt op groen, maar de bestuurder voor je zit te slapen. mag je met een kort beschaafd toetje deze persoon erop attent maken dat het groen is geworden? (met de nadruk op kort + beschaafd!)
2) ik vertrek bij mijn (oude) ouders op een normaal tijdstip. (zeker altijd VOOR 10 uur savonds). Vroeger kon ik mijn vader geen groter plezier doen, dan even een kort toet-toet te doen als ‘tot ziens’.
3) je rijdt op je eigen rijstrook en je ziet dat iemand anders niet oplet en dreigt tegen jouw auto aan te rijden. mag je dan toeteren? of je ziet een voetganger of fietser die echt ZELF een levensgevaarlijke aktie onderneemt, mag je dan toeteren om die te waarschuwen? (in die 2 laatste gevallen toeter ik dus HARD en LANG want daar komt ook MIJN schrik bij om de hoek kijken.)

en hoe gaat de politie ermee om, als je gewoon PER ONGELUK een keer op je toeter leunt? (omdat je vanuit stilstand iets aan de bodem bij de bijrijdersplaats wilt pakken.)

en wat ik vooral het allerliefste wil weten;
waar staan alle wel / niet toegestane toetermomenten VASTGELEGD ?
graag met link van de site, als dat kan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het enige dat ik er in de wetgeving over kan vinden is:

Artikel 28
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.

Dat houdt in dat je bij jouw voorbeelden op punt 1 en 2 niet mag claxonneren en op punt 3 wel. En het kan in de praktijk dus voorkomen dat je per ongeluk een keer op je toeter leunt en toch een boete krijgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Andere vormen van onnodig geluid zijn bijvoorbeeld heel hard gas geven, of heel hard de muziek aan hebben staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing