Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag een winkelmedewerker na dat ik heb betaald mij buiten vragen om in mijn handtas te kijken?

een tweedehandszaak verwijderd na het afrekenen niet zijn labeltjes van het product.nu dacht een andere medewerker dat ik niet betaald had omdat hij uit mijn handtas een labeltje van die winkel zag..ik had net afgerekend en het in mijn handtas gedaan..vandaar.
na enkele minuten kwam hij me buiten achterna en wou beslist in mijn handtas kijken omdat hij mij verdacht van diefstal.
dit heb ik geweigerd.en ik ging weg.
maar hij stuurde later wel de politie naar mijn huis omdat hij mijn kenteken had doorgegeven en mijn aanbetaalde spullen ,had die op straat van mij afgenomen.
ik noem dit ..straatroof..en het ongevraagd doorgeven van mijn persoonsgegevens.
thuis kon ik de politie mijn aankoop bon overhandigen.
maar ben nog wel mijn aangekochte spulletjes kwijt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik zeg dat het zo niet mag. De vraag om in de tas te mogen kijken had in de winkel moeten plaatsvinden. Dan had je eraan mee moeten werken, als dit op een bord had gestaan bij de ingang van de winkel. (Want daarmee verklaar je je akkoord met de voorwaarden van die zaak.)

Als een burger (een niet-opsporingsambtenaar) je op heterdaad betrapt op een misdaad of overtreding mag hij je aanhouden, zonder daarbij onnodig geweld te gebruiken. Wel mag de aanhouder je beletten dat je ervandoor gaat. Hij moet vervolgens meteen de politie erbij roepen.

Als de winkel van mening was dat je het product gestolen had, had men je op dat moment moeten beletten dat je er de winkel mee uitliep en je desnoods daar moeten aanhouden. Daarom staat er bij bepaalde zaken ook beveiligingspersoneel bij de ingang.

Op straat (in de openbare ruimte) heeft een winkelier niets te vertellen, tenzij hij (of een andere burger) je daar op heterdaad zou betrappen.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je door een medewerker wordt gevraagd je tas te laten zien heb je inderdaad het volle recht om nee te zeggen, in de winkel of op straat. Ik kan me wel voorstellen dat hij/zij u achterna ging om het te vragen omdat diegene dacht dat het wellicht om diefstal ging en dus een heterdaad maar dan had diegene u aan moeten houden en dan nog mag diegene alleen de spullen afpakken die voorhanden is, in uw hand bv of zichtbaar uitstekend in de jaszak. Verborgen items zogezegd, in een tas of zak mogen ze niet aankomen, dat mag alleen de politie (fouilleren).

Dat de politie uiteindelijk komt aan uw deur is bijzaak en dmv de kassabon snel opgehelderd.
Maar de medewerker is buiten zijn/haar boekje gegaan als de spullen uit uw tas zijn gehaald of kleding. Ik zou toch eens gaan kijken of je daar wat aan kunt doen, dat recht hebben ze niet. Ik was vroeger winkelsurveillant en dan zagen we op de camera dat iemand wat verstopte in een jas of zo, dan gingen we wachten bij de kassa. Dan vroegen we of je even mee wilde komen buiten het zicht van anderen (privacy) en vroegen we opheldering. Werk je mee en we vinden iets buiten de kassabon om dan werd je sowieso direct aangehouden en overgedragen en werkte je niet mee, dan kwam de politie en dan vroeg die het of fouilleerde je gewoon.
Dus heel banaal kun je zeggen dat diegene onrechtmatig heeft gehandeld en daar ook nog in het bezit is van je spullen in feite diefstal pleegt. Zou een mooie voor mij zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing