Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke straf krijg ik als ik voor de tweede keer aangehouden ben met alcohol en rijden, als beginnend bestuurder?

De eerste keer had ik echt veel teveel op, hier kreeg ik 40uur takstraf plus 4 maanden rijontzegging voor. Afgelopen nacht had ik de dubbele hoeveelheid als toegestaan (dus waarschijnlijk rond 0.4promille terwijl het maar 02 mag zijn). Ik kreeg wel mijn rijbewijs meteen mee nu, mocht 3 uur niet rijden. Daar heb ik mij aan gehouden... De eerste keer is ongeveer een jaar geleden, gewoonlijk drink ik ook niet eigenlijk. Ook had ik dit keer medicatie op, en was ik doodmoe. (was rond 4:00/04:30 in de nacht). Nu ben ik bang dat ik mijn rijbewijs kwijt ga raken... Hoewel de agent zei dat dat waarschijnlijk niet zal gebeuren, maar de kans wel bestaat. Ik zal dus denkelijk voor de rechter moeten verschijnen. Heeft iemand hier ook een soortgelijke ervaring mee? En wat waren de gevolgen? Eigenlijk kan ik me dit helemaal niet permitteren, en heb ik er enorm veel spijt van. Vandaar dat ik dan ook hier de vraag stel, want uit de websites met info kom ik niet veel wijs uit helaas.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat je bedoeld 4 maanden voorwaardelijke rijontzegging. In ieder geval zal je een hogere straf opgelegd krijgen, aangezien het jouw tweede keer is en dat wordt je zwaar aangerekend. Het maakt de rechter en officier van justitie niet uit dat je normaal gesproken niet drinkt, dat heb je namelijk nu al twee keer gedaan. Als je zegt dat je ook medicijnen hebt genomen, kan je dat ook nog worden aangerekend.
In ieder geval zal een voorwaardelijke straf die je hebt gekregen in werking treden, aangezien de proeftijd meestal twee jaar is.
Waar je ongeveer aan kan denken? In ieder geval een rijontzegging, deze keer sowieso een deel onvoorwaardelijk, een hoge boete en misschien een werkstraf erbij.
Houd er rekening mee dat als je nog een keer wordt betrapt je nog meer de sigaar bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil je niet bang maken, maar het is wellicht slim om voorbereid te zijn op meer dan alleen een boete of rijontzegging. Het kan namelijk ook zijn, dat de politie een mededeling naar het CBR stuurt, waarin de geconstateerde feiten staan vermeld. Het CBR kan je als gevolg daarvan een maatregel opleggen. Naast de juridische procedure van het Openbaar Ministerie is dan sprake van een bestuursrechtelijke maatregel vanuit het CBR. Het CBR is een zelfstandig bestuursorgaan, dat maatregelen kan opleggen, als een (L)EMA: (Licht) Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer, een verplicht onderzoek naar je alcoholgebruik of zelfs een alcoholslotprocedure (ASP).
Wat je opgelegd kunt krijgen en wat deze maatregelen inhouden kun je nalezen op de site van het CBR: www.cbr.nl
Klik verder op het tabblad 'vorderingsprocedure'.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing