Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag de gemeente twee boets voor een overtreding geven?

Hallo,

Ik heb van de gemeente een boete gekregen, echter ben ik het niet eens met de boete ik heb dit ook gemeld maar ze zijn verder niet op mijn bezwaar in gegaan. De boete ging om afvalzak die buiten stond. Mijn bezwaar werd op twee punten afgewezen en vroeg mij af of dit terecht was?

1) de gemeente heeft de boete die ze mij hebben gegeven gebaseerd op de post die in de zak aanwezig was. Echter was de post die in de zak aanwezig was niet alleen van mij maar ook van mijn buren. Ik woon namelijk in een studenten flat en wij delen dus ook de prullenbak. Er zaten dus meerder post stukken in van meerder personen. Dat er post van mij in die zak zat, is heel wat anders dan dat ik die zak ook buiten heb neer gezet.

2) ze hebben mij buur jongen voor precies de zelfde zak ook een boete gegeven, ze hebben dus twee boetes aan twee personen gegeven voor een en de zelfde overtredingen?

Hoe sterk sta ik juridische, want over het eerste punt zeggen ze: Wij hebben niks te maken met hoe die zak daar komt alleen met de inhoud. Het tweede punt hebben ze volledig genegeerd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ten eerste:
Ja, ze mogen zowel jou als je buren voor hetzelfde een boete geven. Allebei in overtreding (kennelijk) dus dat mag (net zoals te hard rijden, krijgen ook meerdere mensen een boete voor hetzelfde vergrijp).

Ten tweede:
Ik begrijp dat ze de zak geopend hebben om te kijken van wie het was. Daar hebben ze jouw post gevonden. Dit moeten zij kunnen aantonen (ze hebben de bewijslast).
Als je zelf kan aantonen dat er meerdere mensen op het adres wonen, de prullenbak gedeeld is en dat dit ook het geval was toen die desbetreffende zak buiten stond, kan je daar volgens mij wel een punt hebben. Ze hebben jou een boete gestuurd terwijl dit door meerdere mensen uitgevoerd kan zijn.
(dit is dan wel weer anders dan met te hard rijden, als je je auto uitleent, blijf je verantwoordelijk voor het gebruik).
Met een rechtsbijstand kan je hier definitief antwoord op krijgen want plaatselijke verordeningen kunnen hier ook een rol spelen.
11 jaar geleden
Wat betreft dezelfde boete voor meerdere personen: stel dat jullie met z'n tweeen een moord plegen en de rechter geeft 6 jaar voor die daad. Dan kom je er ook niet vanaf met 2 x 3 jaar. Dus ja: samen schuld samen een boete betalen.

Wat betreft bewijs. Gevoelsmatig zeg ik dat we in Nederland onschuldig zijn tot het tegendeel is bewezen. Maar jouw brief zat in de zak. Dus jouw afval is illegaal op straat beland. Dat is dus bewijs ! Daar ben jij ook aansprakelijk voor. Hetzelfde geldt voor je buurman. Jullie delen de afvalzak en zijn dus ook samen verantwoordelijk.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 jaar geleden
Het gaat hier om een overtreding. Het principe "je bent onschuldig totdat het tegendeel is bewezen" gaat hier niet op, aangezien het onschuldpresumptie alleen geldt voor misdrijven. Bij overtredingen hoeven de politie en bestuursorganen dus geen losse onderzoek in te stellen naar de daadwerkelijke schuld. Jij zult dus als persoon je onschuld moeten aantonen.

Daarnaast kan volgens het ne bis in idembeginsel niemand twee keer vervolgd worden voor hetzelfde feit. Wel kan hetzelfde feit het gevolg hebben dat hiervoor meerdere personen vervolgd kunnen worden. Dat laatste levert dan ook geen strijd op met de wet.

Het enige verweer dat je kunt aanvoeren is dat jouw post per ongeluk in die zak is terechtgekomen en dat het slechts om een incident gaat. Al met al is het dus zeer lastig is om een waarschijnlijk verhaal op te bouwen die strekt naar jouw onschuld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing