Geluidsoverlast door door triangel; wat zijn mijn rechten?
Onze buren hebben een triangel van schelpen in de tuin hangen. Dit maakt ontzettend veel lawaai 's nachts. We hebben al een paar keer gevraagd of dit ding misschien weg mag of ergens anders geplaatst kan worden. Helaas willen de buren dit absoluut niet. We kunnen er soms niet van slapen, met hoofdpijn en slapeloosheid als gevolg.
Wat kan ik het beste doen?
Je zou kunnen informeren of buurtgenoten er ook last van hebben en zo samen proberen je buren op andere gedachten te brengen.
Ca. € 12,- en je doet er een klein jaar mee. http://www.alpine.nl/gehoorbescherming/sleepsoftplus/
http://www.kieskeurig.nl/oordopjes/alpine/sleepsoft_1_set/prijzen/bezorgen/1096789
Soms biedt zich zoiets ineens langs een omweg aan: hun auto start niet meer, en jij weet de oplossing.
Of ze krijgen een bepaald fietstas-rek niet goed op de bagagedrager bevestigd, en je ziet ze daarmee tobben.
Als je dan enigszins behulpzaam kunt zijn, desnoods door je alleen méé over het probleem te buigen, ook al weet je zelf ook geen oplossing, dan kun je ineens een betere verstandhouding krijgen. Daarna gaan ze meestal vanzelf meer rekening met je houden, en bovendien helpt het bij jou ook enorm dat je nu meer op speaking terms bent, en hopelijk ook dat je altijd gepoogd hebt om hoffelijk te blijven, ook in de periode voorafgaand aan die ene bijzondere kans. Maar ik geef graag toe dat er ongelooflijke klootzakken en horken bij kunnen zijn. Met sommige buren is geen land te bezeilen! Windklepels, luid slaande antieke klokken in een gehorig huis, blaffende honden ...
In die gevallen kun je wellicht iets met de wijkagent proberen. In een beschaafd land zouden windklepels verboden moeten zijn ... sommigen lijken echter te denken dat beschaving juist is dat alles maar moet mogen ... Wat ook goed helpt: er zijn altijd wel dingen waar jij helemaal geen last van hebt, maar anderen wél. Door te beseffen dat dat ook in jouw brein zo kan werken, kun je geleidelijk aan minder hinder gaan ervaren van een storend geluid.
Dat gaat niet snel, maar als je je niet tegen die gedachte verzet, is het een prettiger vooruitzicht dan elke keer een verhuizing te moeten overwegen. Enne, je kunt ook nog een andere weg bewandelen. Als je zelf een windklepel koopt, of zelfs eentje maakt van een paar oude lepels en andere rommel die als klepel in de wind kan wapperen en rammelen, dan gaan de buren zich misschien wel juist aan jouw geëmmer storen, want een beetje genieten van hun schelpjes is er dan natuurlijk niet meer bij. Ik weet echter niet hoe dat dan af kan lopen ... als je zo de buurt mobiliseert verandert er misschien wat!
Als reactie hierop kregen we: nee dat hoeft niet, daar hebben we niet om gevraagd. Het was maar een voorbeeld van geluiden 's nachts. Ook heb ik weinig zin om de buren terug te ' pesten' . Het komt wel in je op, maar ik zou het nooit doen omdat ik mijn buren graag te vriend wil houden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.