Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Geluidsoverlast door door triangel; wat zijn mijn rechten?

Onze buren hebben een triangel van schelpen in de tuin hangen. Dit maakt ontzettend veel lawaai 's nachts. We hebben al een paar keer gevraagd of dit ding misschien weg mag of ergens anders geplaatst kan worden. Helaas willen de buren dit absoluut niet. We kunnen er soms niet van slapen, met hoofdpijn en slapeloosheid als gevolg.
Wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Zolang ze niet meer als 75 dB produceren kan je er geloof ik niks aan doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De rijdende rechter heeft hier ooit uitspraak over gedaan. De uitspraak luidde (tegen de fam. Roest:)

"Roest wordt verplicht om de in deze procedure bedoelde windgongs gedurende de maanden oktober tot en met maart te verwijderen en verwijderd te houden, althans dusdanig vast te zetten en vastgezet te houden, dat deze geen geluid meer kunnen veroorzaken.
Bij het niet nakomen van deze verplichting, die ingaat op de vijfde dag na heden, verbeurt Roest ten gunste van Velde een boete van € 25,- voor elke dag of gedeelte van een dag, dat deze overtreding voortduurt, zonder dat daartoe enige verdere aanmaning noodzakelijk is, dit tot een maximum van € 5000,--.
Het mogelijk meer of anders gevorderde wordt afgewezen. "

Kortom, de helft van het jaar mag het ding niet klingelen. Het is heel opmerkelijk dat dat in de winter is, want in de zomer zit je in de tuin en heb je de ramen open. Maar de RR heeft gekozen voor de winter, want " Dan zitten Roest en zijn vrouw immers veelal binnen, waar zij in redelijkheid niet of nauwelijks zullen kunnen genieten van het “rustgevende” geklingel van de windgongs. "

Lees de hele uitspraak hier:
http://www.geluidnieuws.nl/2005/feb2005/windgong.html
escape
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing