Hoe bewijs je dat iets werk is en geen vrijwilligerswerk ?
In een andere vraag ( http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/carriere-werk/werkgever-onbetaald-werken-zijnde-proeftijd.482153 ) is iemand onder het mom van "proeftijd" zonder loon aan het werk gezet.
Schandalig natuurlijk !
Maar wat ik me afvraag hoe het dan zit met vrijwilligerswerk ? Daar wordt je ook niet voor betaald, sterker nog soms wordt er zelfs nog commercieel winst op gemaakt.
Wanneer is een werkgever verplicht een werknemer te betalen en wanneer is het vrijwilligerswerk. En hoe bewijs je dat voor een rechtbank ?
Voor vrijwilligers werk mag je een onkostenvergoeding ontvangen en een jaarlijks feestje met een cadeautje [of een van de twee].
Zodra je betaald wordt is het geen vrijwilligers werk meer. Reden : zodra het betaald wordt is het regulier werk, dan neemt een vrijwilliger dus de arbeidsplek van een werkeloze in... en dát mag niet!
Dank voor jullie reaktie. Maar het gaat hier juist om iemand die in een gewone baan 3 maanden aan het werk wordt gezet en onder het mom van "proeftijd" geen loon ontvangt. Dat kan natuurlijk niet ! Maar ik trek nu de vergelijking met een vrijwilliger. Die doet ook werk waar hij/zij niet voor betaald wordt. En dat vinden we allemaal prima en normaal. Nu ga speel ik even advocaat van de duivel en redeneer even dat de betreffende werknemer als "vrijwilliger" beschouwd kan worden. Hoe moet een rechter nu de werkgever die in het geval hierboven aanpakken zonder ook het gewone vrijwilligerswerk onmogelijk te maken ? Waar zit juridisch het verschil ?
Daarom verwijs ik ook naar de originele vraag. In het geval waar ik het over heb is juist geen contract aanwezig en mondeling "geregeld".
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.