Mag een televisieprogramma het portretrecht negeren?
Heeft iemand per definitie het recht om zichzelf onherkenbaar te laten maken wanneer hij/zij voor een televisieprogramma is gefilmd?
Zo lijkt bijvoorbeeld 'Wegmisbruikers!' het wel uit te leggen. Het productieteam gaat in gesprek met de overtreder nadat de verbalisant de kwestie afhandelt. Zij leggen de bestuurder uit dat zij het recht hebben op de openbare weg te filmen, maar dat de persoon in kwestie niet herkenbaar in beeld komt als hij/zij daar bezwaar tegen maakt.
Het is mij echter opgevallen dat, voornamelijk in het programma 'Opgelicht?!', regelmatig mensen in beeld komen die op z'n zachtst gezegd niet blij worden van de camera's en daar middels (verbale) agressie uiting aan geven.
Een aanzienlijk deel van hen komt vervolgens volledig herkenbaar in de uitzending. Het lijkt mij zo onwaarschijnlijk dat deze allemaal gezegd hebben: "Pleur op met die camera, ik wil niet dat dit opgenomen wordt!, Maarreh... als jullie dat dan toch doen, niet mijn gezicht gaan blurren hè? Ik wil wel dat iedereen weet dat ik het ben."
Kan iemand hier opheldering over geven?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.