Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een garderobe-medewerker in mijn jaszak kijken?

Vannacht was ik in een discotheek. Bij de garderobe hadden mijn vriend en ik hadden één kaartje gekregen voor twee jassen. Na het feest wilden we het kaartje weer inruilen voor 2 jassen. We kregen echter maar één jas terug. Wanneer ik de juiste inhoud van mijn jaszakken opnoemde mocht ik mijn jas meenemen. Hiervoor moest de garderobe-medewerkster mijn inhoud van de jaszak controleren, dit wilde ik niet. Zei vertelde hierop dat het gewoon mocht omdat de jas nu van hun was. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De jas is natuurlijk niet van hun. Een garderobe is ook aansprakelijk voor verlies of beschadiging van eigendommen die in bewaring zijn gegeven (en nee, een bordje met "de directie is niet aansprakelijk voor verlies of beschadiging" helpt daarbij niets).

Dan komen we bij het volgende: Hoe bewijs jij dat je maar 1 kaartje hebt gekregen? Dat lukt je niet. Dus dan moet je wachten tot je de laatste gast bent en die laatste jas is dan van jou. De garderobe medewerkster begrijpt dat je daar geen zin in hebt en stelt de "zakken oplossing" voor. Daar hoef je niet mee akkoord te gaan natuurlijk, alleen dan moet je wachten.

Nogmaals: De jas is nooit van de garderobe!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat mag niet. Een winkeleigenaar/-bediende mag zelfs niet in je tas kijken wanneer je de winkel verlaat en hij/zij vermoed dat daar onrechtmatig iets in is beland.
Ze mogen er echer wel naar VRAGEN. Als je dan geen medewerking verleent, heb je kennelijk iets te verbergen, en kunnen ze overgaan tot burgerarrest en/of de sterke arm inschakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing