Ik heb een fietser aangereden, wie draait op voor de ambulancekosten?
Ik heb een fietser aangereden, ik (met de auto) ging links op een kruispunt, door deels beslagen ramen heb ik de fietser, die rechtdoor ging, over het hoofd gezien. Ik remde te laat waardoor ik de fietser net een laatste tikje gaf waardoor hij omviel op de motorkap.
Op het eerste gezicht niets aan de hand, een blauwe plek en een beschadigde trapper + standaard. De fietser heeft duidelijk aan de omstanders aangegeven dat er geen 112 gebeld hoeft te worden.
Toen alles afgehandeld was, kwam er toch politie en ambulance aangereden. De ambulance heeft de fietser ter plekke onderzocht en niet meegenomen. Het ging dus alleen om de blauwe plek. De fietser is daarna gewoon naar zijn werk gefietst.
We zijn tot overeen gekomen dat we dit gaan regelen zonder verzekering, aangezien het alleen een trapper + standaard betrof en ik de schade dus zo betaal.
Helaas blijkt de fiets achteraf total los te zijn en is er zonder overleg een nieuwe fiets besteld. Omdat ik de schuldige ben heb ik daar uiteindelijk mee ingestemd ondanks dat ik het niet netjes vind hoe hij het geregeld had.
De factuur zou door de brievenbus worden gegooid met daarop een handtekening en dat het dan bij deze afgehandeld is.
Een week later nog steeds niets ontvangen, alleen een mail waarin staat dat de ambulancekosten er nog aan komen, dus dat er alleen getekend kan worden voor de afhandeling van de materiele schade.
Nu is mijn vraag, voor wie zijn de ambulancekosten? Hoe zit dat in dit geval?
Hier een link voor infos van de anwb
http://www.anwb.nl/rechtshulp/aanrijding-en-dan/aansprakelijkheid/eigen-schuld
Succes
Misschien was de fiets al niet veel meer en heeft de fietser er op deze manier flink misbruik van gemaakt door maar gelijk een nieuwe fiets te bestellen.
Ik zou de rijwielhandel eens bellen hoe het precies zit. Over de ambulance kosten zou ik mij niet druk maken want dit is allemaal verzekeringswerk en verder het advies van Lies12 opvolgen door de fietser een formulier te laten tekenen dat alles vergoed is aan schade en er verder geen aanspraak meer gemaakt kan worden op iets.
De fiets is niets meer waard dan de dagwaarde dus waarom het bedrag van een nieuwe fiets gaan betalen? Dat het niet via de verzekering gaat zou inderdaad te maken kunnen hebben met het kwijt raken van een gedeelte no claim.
Het zal mij niet verbazen als fietser nu iets terughoudender wordt.
Heb je het al doorgegeven aan de fietser?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.