Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar of bij wie kan ik mijn klacht over een rechter indienen buiten het kantoor waar de zitting heeft plaatsgehad?

Ik wil deze klacht indienen aangezien ik geen antwoorden op mijn vragen in mijn schriftelijke verweren heb gekregen van deze rechter in geen enkel tussenvonnis en niet in door haar gedane eindvonnis.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als je niet eens bent met een vonnis kun je hoger beroep instellen. Een andere rechter spreekt zich dan uit over je zaak. Je moet echter wel nieuwe argumenten hebben, anders heeft het geen zin. Een advocaat zal je daarbij helpen.
Als je meent dat de rechter partijdig is, kun je hem wraken. Maar dat heeft bij jou geen zin meer, want dat kan niet na de uitspraak.
Dus op naar een advocaat, die zal je ook adviseren of het allemaal zin heeft en je voor een fors deel van je spaarcentjes afhelpen.
escape
11 jaar geleden
Op grond van art 13a van de Wet op de rechterlijke organisatiekan men een klacht indienen over een rechter in de rechtbank. De klacht wordt in eerste instantie behandeld bij het desbetreffende gerecht. Elk gerecht heeft daarvoor een eigen klachtenregeling die men na kan lezen op de website van dat gerecht.
Nadat de interne klachtprocedure is doorlopen, kan de klacht over de rechtsprekende functionaris van het gerecht worden ingediend bij de procureur-generaal. De procureur-generaal kan dan, na een vooronderzoek, besluiten de klacht voor te leggen aan de Hoge Raad.
De klacht moet betrekking hebben op een gedraging van de rechter. Het moet gaan over de wijze van doen van de rechter, over hoe hij u heeft bejegend. Bezwaren tegen de uitspraak van de rechter of tegen beslissingen van de rechter over de procedure kunnen niet in behandeling worden genomen door de procureur-generaal. Rechterlijke beslissingen zijn uitdrukkelijk uitgesloten van beoordeling in het kader van het klachtrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing