Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn vader is enorm ziek, ik wil hem verzorgen en laat hem bij mij inwonen . kan ik verantwoordelijk gesteld worden als hij schulden heeft ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Nee, je vader is meerderjarig en daardoor aansprakelijk voor de door hem gemaakte schulden. Wel kun je deurwaarders aan de deur krijgen, om daar problemen mee te voorkomen, kun je de spullen en administratie van je vader het beste in 1 ruimte houden, waar geen spullen van jou, of jouw gezin staan, hangen of liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de schulden van uw vader bent u niet aansprakelijk.
Belastingtechnisch zijn er echter zeker gevolgen. Uw vader zal zijn alleenstaanden pensioen AOW moeten inruilen voor een AOW voor partners. Dat scheelt zo'n € 4000 per jaar. Tenzij u getrouwd bent c.q. een partner hebt. Dan is er sprake van een meerpersoonshuishouden en behoudt uw vader zijn AOW pensioen voor alleenstaanden. Lees de informatie van de SVB in de bron.

U wordt in deze situatie geen fiscaal partners, tenzij u bijvoorbeeld een samenlevingscontract zou afsluiten met uw vader of wanneer u (alleenstaand) een minderjarig kind zou hebben. Daar lees ik niet van, dus ik ga niet verder op de consequenties in die er in die situatie zijn. Laat u dat dan wel even weten in een aanvulling op uw antwoord. De belastingtechnische gevolgen zijn groot als u een kind zou hebben zonder partner. Minder drastisch zijn de gevolgen voor u als u nu al samenwoont of getrouwd bent - al of niet met kind. Laat ook even weten als dat het geval is.

Voor de toeslagen zijn er geen consequenties (mits u alleenstaand bent zonder kind): u bent geen fiscaal partners van elkaar, dus ook geen toeslagpartners. Er is 1 uitzondering: de huurtoeslag. Als u die heeft telt in principe het inkomen van uw vader mee als medebewoner. U kunt echter vragen of de Belastingdienst/Toeslagen het inkomen van uw vader / huisgenoot niet meetelt. Dat kan als u een beroep doet op de regeling voor bijzondere situaties – zie voor verdere informatie de links in de bron.
fisbel
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing