Dakloos, is jagen toegestaan?
Ik als 25 jarige (sinds kort) dakloze vraag mij af of jagen is toegestaan, om te overleven.
Ik ben reeds bekend na wat onderzoek dat de vrije jacht in Nederland verboden is. Vergunning dit, vergunning dat. Flora- en faunawet etc.
Nu overleef ik door te vissen en verschillende bosrijke gebieden af te struinen na voedsel (bessen, planten e.d.)
Een konijntje of gevogelte zal ik ook niet laten wegkomen mocht de kans zich voordoen.
Brood is ook geen enkel probleem om aan te komen.
Wat ik nu dus doe valt onder (wild)stroperij, wat strafbaar is in Nederland.
Ik heb de beschikking over vuur (warmte en verlichting), water, elektriciteit (incl. Internet) en een droge slaapplek in de vorm van een wind/regendichte tent en slaapzak.
Nee, ik heb niet de beschikking over geld of een uitkering of iets dergelijks.
Zo maatschappelijk ben ik nou ook weer niet ingesteld.
Anyway long story short, wat mag ik nu wel, en wat niet?
Wat kan er gebeuren als een ambtenaar mij bijvoorbeeld ziet vissen en ik de wetten die hij voorstelt niet inzie en de natuur de natuur is en niet gecontroleerd wordt door regeltjes, wetten en overige geblaat van zijn kant?
Als je per ongeluk een ree aanrijdt, moet je het aangeven, het dier inleveren en vervolgens gaat het de container in.
Waarom niet eten als het vlees nog goed is?!
Jacht op vossen is vrij maar hier hetzelfde verhaal; container. Nu zijn vossen dan wel niet eetbaar voor mensen, maar de vacht is prachtig, warm en waardevol. Pure verspilling.
Hetzelfde verhaal bij ganzen die vergast worden; container. Palingvissen mag niet meer (het meenemen ervan althans), omdat er te weinig over zijn. Reden; de gemalen van waterkeringen die ze tot pulp maken en het commercieel vangen glasaal.
Etcetera, etcetera. Het antwoord is dus kort en bondig: Je mag geen vuur maken, vissen of jagen zonder vergunning, maar wat mij betreft doe je (met verstand en geweten) je ding. Succes!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.