Wanneer moet je de advocaatkosten van de tegenpartij betalen?
Ik heb een (zakelijk) conflict met een klant van ons over een factuur. Zij willen niet betalen terwijl de diensten wel geleverd zijn. Het factuurbedrag is voor ons te klein om hier een incasso-traject voor te starten. Echter hebben wij de domeinnamen en hosting van deze partij in ons beheer. Deze partij zijn hun inlogcodes kwijt en vroegen deze telefonisch op. Zoals we dit standaard doen, zeggen we dat we geen ondersteuning leveren wanneer er nog facturen zijn die langer dan 30 dagen open staan. Later belde ze dat ze de verhuistokens van de domeinnamen wouden hebben, waarop ik hen hetzelfde antwoord heb gegeven: eerst betalen, dan pas ondersteuning. De tegenpartij dreigt er nu mee om een rechtszaak te gaan beginnen omdat ze wel betaald hebben voor de hosting/domeinnamen en vinden dat ze in hun recht staan en de gegevens zouden moeten krijgen.
Of ze gelijk hebben of niet hierin weet ik niet, en ik vind het ook niet de moeite waard om uit te zoeken. Ik heb geen zin om het verder te laten escaleren, maar wil het ze vanzelfsprekend wel zo moeilijk maken (in de hoop dat ze dan gewoon betalen voor de geleverde diensten).
Nu is mijn vraag: vanaf welk punt zou ik hún advocaatkosten moeten gaan betalen? Kan ik rustig en veilig afwachten tot ze de gegevens schriftelijk aanvragen of ons in gebreke stellen? Als ze dit doen wil ik, om het niet te laten escaleren, de gegevens op dat punt vrijgeven. Kunnen ze bij een in gebreke stelling al eisen dat wij opdraaien voor hun kosten?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.