Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik in de middag piano en trompet spelen i.v.m. burenoverlast ?

Beste,

Sinds kort heb ik mijn oude hobby weer opgepakt namelijk het bespelen van een piano en trompet.
Helaas de buurvrouw stuurt haar man op me af dat het op moet houden.
Zij is erg labiel en kan er niet tegen.
Ik speel in de middag hooguit 2 uurtjes en nooit s 'avonds, s 'nachts en weekenden.
Helaas zitten er op die instrumenten geen volumeknop.
Met de buren hebben wij al jaren geen contact meer vanwege enkele akkefietjes die zij ons hebben geflikt dus en gesprek tussen partijen heeft geen zin en wens ik ook niet.
Buurman mag graag aan zijn huis klussen en maakt zelf nogal veel overlast zeker toen hij onlangs zelf een jaar thuis zat.

Ik heb geen zin in een hoop gezeur maar wil wel opkomen voor mijn rechten.
Wat mag en kan ik wel ?

Graag uw reactie.

Toegevoegd na 3 dagen:
ter verduidelijking:

Met de buren zijn geen afspraken te maken, zij leven hun eigen leventje.
Hij staat bekend hier in de straat als iemand die graag aan zijn huis klust, met alle overlast van dien (boren,timmeren) dan heeft zij waarschijnlijk geen last van labiel zijn. !!!
Ik speel ook niet elke middag, meestal zo'n 3 x in de week tussen 14:00 en 16:00 uur

Toegevoegd na 3 dagen:
Nu heb ik het voordeel dat ik overdags dit kan doen maar wat als een persoon overdags werkt en s'avonds zijn trompet een uurtje pakt voor te oefenen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Je kunt een demper gebruiken op de trompet, dat scheelt aardig wat decibellen.

En als je een elektrische piano hebt kan je die met hoofdtelefoon op bespelen.

Verder is het slim om met de buren te overleggen op welke uren zij het minst last van jou zullen hebben, omdat ze dan bijvoorbeeld toch ergens naartoe zijn. Als het jou niet uitmaakt wanneer, dan kan je het beste op hún tijd oefenen.

Je zou de kamer waarin je speelt nog met eierdozen kunnen isoleren, dat maakt ook uit op het doorgeven van geluid.

Toegevoegd na 16 minuten:
Voor geluidsoverlast van buren zijn geen wettelijke geluidsnormen vastgelegd. Je zult echt moeten proberen het in onderling overleg op te lossen. Voor uitgebreide informatie over de aanpak van de kan je terecht bij de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG): http://www.nsg.nl/nl/nsg-servicelijn.html

Toegevoegd na 16 minuten:
van de = van de overlast
Amadea
11 jaar geleden
Tussen 08:00 en 22:00 mag je in principe zoveel "lawaai" maken als je zelf wilt. Het is altijd een goede vraag waaneer is het overlast want dat mag dan weer niet. Tot een 90 db wordt in die periode toegestaan.
Maar zoals je zei buurvrouw is beetje labiel. Dan is een zenuw centrum beetje ontregeld waardoor bewijs van spreken 40db voor haar oor verdovend is.
Je bent met een instrument niet strafbaar. Ik zou het alleen wel goed bespreekbaar houden met de buurvrouw. Anders komen er misschien wel andere problemen bij kijken die overbodig kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geluidsoverlast en de wet
We wonen in Nederland zo dicht op elkaar dat het vrijwel onmogelijk is de buren niet te horen, ook normale geluiden dringen regelmatig tot de woning door en uiteraard kunt u ook hier last van hebben. U kunt echter pas actie ondernemen tegen het geluid als er een wet of regel wordt overtreden of als de geluidsoverlast voorkomt uit “onrechtmatig handelen”. De wet bepaald over dit soort geluidsoverlast dat de aard, ernst, duur en de omvang van de geluidshinder en de daardoor veroorzaakte schade bepalen of de geluidsoverlast ook daadwerkelijk juridisch kan worden aangepakt.

De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
Deze normen gelden niet voor bijzondere situaties. Als er gemiddeld per etmaal hogere geluidswaarden worden gemeten dan kan de geluidsoverlast die u ondervindt onrechtmatig zijn.

Een tweede regeling is te vinden het wetboek van strafrecht (artikel 431). Dit artikel verbiedt nachtelijk burengerucht. De controle op naleving van deze bepaling berust bij de politie en deze kan dan ook een boete geven aan overtreders van dit artikel. Richtbedrag voor deze boete is € 90,00.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing