Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer kan je stellen dat je een strafblad hebt? Voor welke misdrijven?

Hallo,
Ik vraag me af of ik wel/geen strafblad heb. Toen ik minderjarig heb ik wel af en toe wat gedaan (zoals snoepje stelen van Jamin) maar niet echt grote dingen.

Hoe kan ik dit achterhalen?

En kan ik 'voor mezelf' uitzoeken of ik wel of geen Verklaring van Goed Gedrag kan afhalen bij de gemeente? (Zonder dat ik dit aanvraag, want dit kost geld en tijd).

En dan heb ik het over het feit of ik wel of niet onder deze 10 of 20% van mensen val: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/percentage-nederland-strafblad.462654

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Als je alleen snoepjes hebt gestolen als minderjarige heb je echt geen "strafblad". Je kunt wel inzage krijgen, maar daar mogen ze geld voor vragen. Zie de link bij de bron.

Officieel heet het trouwens geen strafblad. Het is een register. Dit register wordt het Justitieel Documentatie Register genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een strafblad wordt aangemaakt na strafrechtelijke veroordeling voor een overtreding of een misdrijf. De tijd dat het strafblad blijft bestaan is 5 jaar voor overtredingen en 30 of 20 jaar voor misdrijven

'Veroordeling' wil hierbij zeggen dat een rechter een uitspraak heeft gedaan in een strafzaak. Pas als iemand voor een strafbaar feit heeft moeten voorkomen en door een rechter veroordeeld is, wordt er gezegd dat hij of zij "een strafblad heeft".

Als je alleen maar met politie in aanraking bent geweest is er sowiso geen strafblad.

Een verklaring omtrent het gedrag krijg je gewoon als je geen strafblad hebt.

Toegevoegd na 24 minuten:
En ik neem aan dat je voor de snoepjes niet bij een rechter bent geweest...
Poet
11 jaar geleden
Je krijgt een strafblad als je iets gedaan hebt, dat valt onder de categorie "misdrijf".
Bij een misdrijf krijgt men altijd een strafblad (als je ouder bent dan 12 jaar).
Bij een overtreding hangt het af van de soort overtreding en de opgelegde straf.
In de volksmond wordt het strafblad genoemd, de officiële benaming is:
uittreksel justitiële documentatie.

Zelf nagaan of je in aanmerking komt voor een Verklaring Omtrent het Gedrag kun je niet, zolang je niet weet om welke reden deze Verklaring verzocht wordt.
Jongeren die een strafblad hebben, kunnen na twee jaar na hun overtreding al een Verklaring Omtrent het Gedrag krijgen.

Toegevoegd na 45 minuten:
Je eerste vraag is: wanneer kan je stellen dat je een strafblad hebt.
Antwoord: Als blijkt dat je geregistreerd staat bij Justitie.

Voor welke misdrijven ?
Antwoord: dat kan voor elk misdrijf.

Je vraagt je af of je een strafblad hebt.
Je formuleert eerst de stelling:
- voor het stelen van snoepjes krijg je een strafblad -

Een strafblad kan men krijgen als men iets gedaan heeft dat valt onder de categorie "misdrijf".
Het stelen van snoepjes valt niet onder de categorie misdrijf.

Conclusie: je hebt geen hiervoor geen strafblad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing