Kan mijn verleden (vrijspraak) achterhaald worden?
Hallo allemaal,
Ik ben nu 23 jaar en ik ben benaderd door een politieke partij om als kandidaat voor de gemeenteraad te werken. Ik ben gevraagd om zelfs op de verkiezingslijst te gaan staan, alleen vraag ik me af of mijn (onschuld) verleden kan worden achterhaald.
Ik ben namelijk toen ik 16 was met een meisje wezen shoppen die iets had gejat. We waren allebei opgepakt toen, ik als verdachte medeplichtige. Uiteindelijk ben ik na twee dagen verhoor vrijgelaten. Later kreeg ik ook een brief waarin stond dat ik ben vrijgesproken omdat er geen bewijs tegen me was. Ik had toen ook niks gedaan, dus dat was terecht . Ik ben dus ook niet eens voor de rechter verschenen. Nu vraag ik me af, kan dit naar boven worden gehaald door iemand? Want op zich ik heb natuurlijk geen strafblad, maar zou dit kunnen worden achterhaald? Door bijv de media of andere partijen die het misschien op mij willen munten? Want de partij waar ik wil aansluiten staat wel bekend om politici met een verleden. Dus ik denk dat ze mij als nieuwkomer helemaal zouden onderzoeken.
Ik hoor graag van jullie terug!
Groetjes
Toegevoegd na 14 uur:
Edit: iemand reageerde met dat ik niet kan zijn vrijgesproken omdat ik niet voor de rechter was verschenen. Betekent dit dan dat ik niet verder ben vervolgd door gebrek aan bewijs? Of dat ik onschuldig ben bevonden? En mocht dit kloppen, staat dit dan nog steeds in het systeem?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.