Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen als de oude energieleverancier een hogere meterstand hanteert in zijn afrekening na een overstap naar een nieuwe leverancier?

Ik heb een stand doorgegeven aan de nieuwe energieleverancier en de oude leveranciers gebruikt een eindstand van ca. 1400 kwh. hoger op de eindafrekening.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Wij hadden ook zoiets, gelukkig had ik een foto gemaakt van de meterstand. Een belletje was in ons geval voldoende en hoefden we de foto niet eens in te sturen.

In jouw geval is er dus een verschil met het beginstand van de nieuwe en de eindstand van de oude leverancier. Als je even belt met de oude leverancier, en je hebt de brief of e-mail van de nieuwe leverancier bij de hand, dan willen ze dat aan de telefoon meestal wel snel en correct afhandelen.

Doen ze moeilijker, stuur dan een brief of een e-mail. Het helpt ook dat je het dan voorlegt aan de energie-transporteur, omdat dat de club is die de feitelijke energie levert. Die kan daar uitsluitsel over geven. Ook hier even eerst bellen om te checken wat hun advies is.

Mocht het dan nog écht helemaal helemaal niet helpen (wat ik me niet voor kan stellen), dan kun je de oude én de nieuwe leverancier hoofdelijk aansprakelijk stellen voor dat verschil. Dan kun je aansturen op een rechtszaak. Dat is dan de juridische weg.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had hetzelfde probleem.
De oude leverancier had de meterstand geschat en was veel te hoog. Maar de leverancier wilde / kon dit niet corrigeren omdat ik geen klant meer was en omdat meterstanden vallen onder verantwoordelijkheid van de netbeheerder.
Zij raadden mij aan met de nieuwe leverancier contact op te nemen, die via de netbeheerder de correcte meterstanden aan de oude leverancier zou doorgeven, waarna ik het teveel betaalde zou terugkrijgen.

De nieuwe leverancier raadde mij aan een foto van de electriciteitsmeter te maken en die op te sturen. Zij zouden de zaak dan met de netbeheerder opnemen.

Dit gedaan maar er gebeurde niets. Waarom weet ik niet. Het zou kunnen omdat de verschillen erg groot waren omdat ik een jaar in het buitenland was geweest en ook in die periode de meterstanden al veel te hoog waren ingeschat.

Ik kwam er niet doorheen. Aan deze zaak werd niets gedaan.
Een extra probleem is het feit dat de jaarafrekening van de nieuwe leverancier niet simultaan loopt met de meteropname van de netbeheerder.
De netbeheerder neemt in november de stand op en de leverancier maakt de jaarafrekening in maart.

In november heb ik zelf de standen opgenomen en deze doorgegeven, maar in maart bij de afrekening merkte ik dat niets met mijn informatie was gedaan. Ik kreeg geen geld terug en het maandelijkse voorschot bleef gelijk.
Afgelopen september kreeg ik een brief dat ik een fors bedrag terug kreeg en het voorschotbedrag flink werd verlaagd.
De meterstanden waren opnieuw geschat en nog altijd te hoog maar ik heb goede hoop dat de zaak goed komt. Dit jaar november komt de meteropnemer zelf de meterstanden opnemen.

Deze zaak loopt nu al anderhalf jaar en voordat alles goed zit, zal nog wel een half jaar duren.

Met ander woorden; stuur een foto van je meter naar de nieuwe leverancier maar reken er op dat het even duurt voordat je je geld terug krijgt.
(Lees meer...)
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding