Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat als je naar de gevangenis moet en je geeft borstvoeding?

Ik zit net GTST te kijken en vroeg mij dit zo af (ivm met Nina). Stel nu dat je borstvoeding geeft en je moet om welke reden dan ook de gevangenis in of je wordt in hechtenis gehouden wegen verhoor ofzo, hoe lossen ze dit dan op met het feit dat je kind borstvoeding krijgt?

Ik geef bijvoorbeeld nu ruim dertien maanden met veel plezier borstvoeding en mijn kind heeft nog nooit een fles gewild. Totale weigering. Het lijkt mij dan niet dat de politie je kind laten verhongeren als de moeder in hechtenis wordt genomen toch? Of ze sluiten dan toch niet ook het kind bij de moeder op? Wie weet hoe ze dat oplossen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

In Nederland is er een wettelijk recht op het geven van borstvoeding.

Totdat je kindje negen maanden heb je het wettelijk recht je werk te onderbreken om je kind te voeden of je melk af te kolven. - See more at: http://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/87/stoppen-vanwege-werk#sthash.WZDzwIdi.dpuf

Dat geldt op het werk, dat geldt ook in detentie. De werkgever - of de gevangenis - moet zorgen voor een geschikte ruimte die goed verwarmd, hygiënisch en afsluitbaar is, zodat je comfortabel kunt voeden of afkolven.

In België geldt dat overigens tot 7 maanden.

Dat recht is zo ingehamerd in de westerse wereld dat er in de VS zelfs een gevangenis met een kolfkamer is, terwijl dat toch echt een mannengevangenis is.

Er zijn gevangenissen waar de huisregel stelt dat een moeder haar pasgeborene slechts 6 maanden bij zich mag houden. Rechtszaak:
http://www.commissievantoezicht.nl/uitspraken-zoeken/2568/?fldkeyword=kind&fldruling_year=2013&fldarticle=&fldinstitution_type=&sc=date&so=up
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kind wordt in sommige gevallen inderdaad bij de moeder in de cel gezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeders worden in de westerse wereld nooit gescheiden van hun babies.
Ook in Nederland zal niemand dat in hun hoofd halen, tenzij Jeugdzorg dat onverantwoord vindt.
escape
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing