Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Me ouders verbieden me dingen terwijl ik meerderjarig ben mag dat?

Meer info":
Ik ben ondertussen 20, nu ga ik een auto kopen.
Alles is al rond, maar mijn ouders willen het niet dat ik hem koop.
Hebben ze gezag op mij mogen ze nog beslissen en verbieden of alleen mening geven?

Als ik de auto koop, moet ik hem direct terug brengen van ze en willen ze mijn rekening in beslag nemen.
Dit mogen ze toch niet?

Wat zijn mijn gevaren dat als ik nu met de auto thuis kom?

Ze zeggen tevens ook omdat ik nog bij hun woon moet ik naar hun luisteren.
Wanneer ik op mezelf woon hoef dit niet meer.

Kortom mogen ze dit doen, of kan ik de auto gewoon kopen?
En als ze gaan dreigen dat ik ergens hulp kan krijgen des noods de hard way (rechtzaak).

Groeten,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

je bent handelsbekwaam dus je zou hem kunnen kopen, maar je ouders zijn tot je 21 nog verantwoordelijk voor de schulden die je maakt. Dus misschien zijn ze bang dat je te grote schulden maakt om die auto te kopen.
anneliez
11 jaar geleden
Jouw ouders moeten wel tot jouw 21e je financiële problemen oplossen. Ze zijn daar wettelijk toe verplicht. Vanuit jouw ouders bezien zou ik ook enig zeggenschap willen hebben bij zo'n aankoop.
Ik vind je nogal definitief overkomen in je uitspraken. Als je al enigszins volwassen was geweest, had je dat rustig met je ouders overlegt en aan hen de reden voor het verbod gevraagd. Zulke zaken vallen namelijk met ouders te bespreken. Tenzij ze vinden dat je nog zulke bokkensprongen maakt, dat ze je wel moeten remmen.

Wacht niet op antwoorden van hier, maar ga op een volwassen manier met hen om tafel zitten, dan zal alles voor iedereen duidelijk worden en zal de band onderling heel blijven. Iets wat voor je hele leven zeer waardevol is.
11 jaar geleden
Dat zijn eigenlijk twee verschillende zaken.

Als je 18 bent, ben je meerderjarig en voor alles handelingsbekwaam. Je kunt dus een auto kopen zonder toestemming van je ouders. Zij kunnen wettelijk niet eisen dat de koop ongedaan wordt gemaakt.

Het ouderlijk gezag eindigt ook als het kind 18 jaar wordt. De ouders blijven echter onderhoudsplichtig tot het kind 21 is.

Als je de auto koopt, tegen de wens van je ouders in, krijg je waarschijnlijk ruzie. Maar daar voorziet de wet niet in. Het zorgen dat de verstandhouding goed blijft en je ouders niet voor het hoofd stoten is veel waard. En, als het ondraaglijk wordt, uit huis gaan, dan kun je (bij wijze van spreken natuurlijk) alles doen wat je wilt, mits wettelijk toegestaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Die onderhoudsplicht geldt voor het levensonderhoud en studie tot het kind 21 jaar wordt. Maar niet voor schulden vanaf het moment van meerderjarigheid van het kind.
Computoon
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing