Is het mogelijk om een buitenlandse achternaam te wijzigen in een Nederlandse?
Ik heb een buitenlandse achternaam en, omdat ik weinig met mijn voorouders gemeen heb en in Nederland geboren ben en woon, wil ik graag dat mijn toekomstige stamboom vanaf mijn kinderen, een aan mij gerelateerde achternaam dragen namenlijk V/d Haag. Mijn beide ouders zijn in het buitenland geboren, waarvan één een Nationaliteit en andere verblijfsdocument voor onbepaalde tijd heeft. (dit laatste vanwege een strafrechtelijk verleden)
Leeftijd 19
Geboorte/Woon plaats Den Haag.
Is dit mogelijk?
Alvast een waarschijnlijk, de vraag beantwoordende bron:
http://www.justis.nl/producten/naamswijziging/achternaam-wijzigen/achternaam-meerderjarige-wijzigen/index.aspx (geen verstand van juridische zaken en momenteel te laks om een ‘je hoofd gek makende’ wet te begrijpen.)
Alvast bedankt x :)
Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoelde: Waarvan één een Nederlandse Nationaliteit heeft. (ouders)
U wilt een niet-Nederlandse achternaam veranderen Bij een naturalisatie kunt u in bepaalde gevallen uw achternaam wijzigen. Dat staat in de Rijkswet op het Nederlanderschap. Nadat de naturalisatie heeft plaatsgevonden, kan de naam worden gewijzigd als dit voor de inburgering van belang is. Het verzoek moet binnen vijf jaar na de naturalisatie bij Justis worden ingediend. Een buitenlands klinkende naam die in Nederland veel voorkomt, komt in beginsel niet voor wijziging in aanmerking. Naamswijziging op grond van culturele, religieuze of politieke redenen is niet mogelijk.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.