In hoeverre is een koopcontract van een hond rechtsgeldig?
Als je een hond wil van een goede fokker kom je bijna niet onder een koopcontract uit. Maar, in hoeverre is zo'n contract nu rechtsgeldig? Naar mijn weten is een hond in de Nederlandse wet -even cru gezegd- een 'ding', een gekocht product, niets anders dan een nieuwe koelkast. Zodra je betaalt voor jouw hond is het 'product' verkocht en van eigenaar verwisseld en heeft de fokker er niets meer over te zeggen. Of toch niet?..
In veel van deze contracten worden clausules genoemd waar ik me heel goed in kan vinden. Bijv. dat je verklaart goed voor de hond te zullen zorgen, je best doen voor een goede opvoeding, medische zorg zult verlenen, enz. Maar andere clausules vind ik gewoon bizar. Bijv. een verbod om je hond te laten castreren (tenzij medisch noodzakelijk en akkoord door fokker). Een verplichting om gewrichtsfoto's te laten maken op de leeftijd van 1 jaar zodat de fokker weet hoe het gesteld is met de hond. De hond mag niet langer dan 3 uur alleen thuis zijn, opvoedings/dieetadviezen van de fokker moeten verplicht worden opgevolgd, en ga zo maar door. Ik vind dit wel ver gaan. Is dit überhaupt rechtsgeldig?
Er staat in sommige contracten maar liefst een boete van 10.000 euro genoemd, of zelfs dat ze je hond terugeisen indien je contractbreuk pleegt (!!). Kunnen ze dit echt doen, gaan ze hier gelijk in krijgen van een rechter? Stel ik koop een hond en besluit 1 jaar later niet die gewrichtsfoto's te laten maken. Gaan ze een mogelijke zaak dan winnen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.