Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet Mediamarkt mij van tevoren informeren als ik moet bijbetalen voor een reparatie?

Via de reparatiestatus van MediaMarkt kan ik zien welke stappen er zijn omtrent reparatie van mijn product. Ik zie dat hij al op het servicecentrum terug is en nu alleen nog naar de winkel moet worden vervoerd. Kan ik nu achteraf alsnog een rekening krijgen tgv deze reparatie of had men dit van tevoren moeten melden? En als ze me toch willen laten betalen, sta ik dan in mijn recht als ik zeg dat ik dat niet wil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Je hebt recht op een deugdelijk product als je dat koopt. Als het binnen de normale verwachte gebruiksduur stuk gaat, dan heb jij recht op gratis reparatie. Ik begrijp dat dit het geval is, maar als het product stuk is gegaan door onzorgvuldig gebruik, of door eigen schuld, dan heb je geen recht op gratis reparatie. Ik ga ervan uit dat dit niet door eigen schuld stuk is gegaan. In dat geval mag je als er kosten voor de reparatie worden gerekend de koop ontbinden en heb je recht op je geld terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MediaMarkt heeft je (als het goed is) al geïnformeerd toen je het product ter reparatie aanbood. Dat kan door middel van een bord met de voorwaarden bij een balie waar je het product ter reparatie aanbood of met algemene voorwaarden waarvan je kon kennis nemen voordat je het product ter reparatie aanbood. De reparatievoorwaarden kunnen ook in de algemene voorwaarden hebben gestaan waarvan je hebt kennis kunnen nemen voor je het product kocht. Vaak staan ze ook nog op de achterkant van de rekening.

Uit de verkoop-/ reparatievoorwaarden van MediaMarkt:

"Moet ik reparatiekosten betalen na de garantieperiode?
Wanneer uw product gerepareerd wordt buiten de garantie en het product is al een langere tijd in gebruik (na het tweede jaar), dan is het redelijk dat u een deel van de reparatiekosten betaalt. Bijvoorbeeld wanneer de levensduur van het product door de reparatie wordt verlengd.
Wanneer u wilt dat Media Markt (een deel van) de reparatiekosten betaalt, dan moet u kunnen aantonen dat er sprake is van het vroegtijdig optreden van het gebrek. U dient aan te tonen dat het gebrek te wijten is aan het product, dat het product normaal gebruikt is en u het gebrek nog niet hoefde te verwachten.
Defecten veroorzaakt door onheil van buitenaf, normale slijtage of achterstallig onderhoud leiden nooit tot non-conformiteit. "


"Moet ik betalen voor mijn reparatie?
Wanneer het product al een langere tijd (A) in uw bezit is, dan is het redelijk dat u een gedeelte meebetaalt (B) aan de reparatiekosten. Indien wij door herstel de levensduur van het product kunnen verlengen, dan is het ook redelijk is dat u een gedeelte meebetaalt aan de reparatiekosten(C). Daar bent u wettelijk voor beschermd.

A. Langere tijd = langer dan 2 jaar.
B. Reparatiekosten worden naar rato van de levensduur berekend.
C. Normale slijtage dient de klant altijd zelf te betalen, zoal harddisk, koolborstels, laserunits en alle andere mechanische onderdelen. "

Als de reparatie correct is uitgevoerd en de reparatiekosten in overeenstemming zijn met deze (naar mijn mening redelijke) voorwaarden kun je niet weigeren ze te betalen. Doe je dat toch, dan kan MediaMarkt het artikel achterhouden totdat je ze betaalt (los van eventuele andere maatregelen.)
De reparatie zou gratis moeten zijn als het product niet ouder dan 2 jaar is. Als het product ouder is dan 2 jaar en je vindt dat MediaMarkt de reparatie zou moeten betalen dan moet je met 'bewijzen' hiervoor komen. Zie de voorwaarden.
Computoon
11 jaar geleden
Zonder afspraken vooraf mogen ze je nooit achteraf kosten laten berekenen.

Dat mag niet als het product stuk gaat in de garantie buiten jouw schuld maar ook na de garantieperiode moeten er goede afspraken zijn gemaakt. Het kan zijn dat ze niet weten wat de kosten zijn maar dan moeten ze dat zeggen en eerst het apparaat bekijken en jou bellen met de kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing