Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er als je rijd in een verzekede auo zonder rijbewijs en word aan gereden zonder shuld word je uitgekeerd door verzekering ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Je ontvangt niets als je zonder rijbewijs rond rijd je ben niet bevoegd om een auto te besturen.
ronron1212
11 jaar geleden
Nee. Als je zonder rijbewijs rijd, ben je niet verzekerd. Ongeacht of de auto verzekerd is. Je moet dan zelf de schade betalen en zal ook gestraft worden omdat je zonder rijbewijs rijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer men een motorvoertuig bestuurt zonder rijbewijs is men in overtreding. Je kunt dan rekenen op een bekeuring van ongeveer 220 euro. De justitiële benaming voor deze overtreding is artikel 107, lid 1 en feitcode K055.

Als je zonder rijbewijs rijdt en een ongeluk maakt, krijg je een proces-verbaal voor het rijden zonder rijbewijs EN een proces-verbaal voor het maken van een ongeluk.

Verder kun je in de polis van de autoverzekering kijken wat er staat over onbevoegd rijden en schade. Dit wil wel eens verschillen van verzekering tot verzekering. Echter de meeste geven hier geen dekking in.
11 jaar geleden
De hiervoor gegeven antwoorden passen niet bij de vraag. M.i. moet iemand die schade maakt betalen, ook als die ander geen rijbewijs had. Rijden zonder rijbewijs is strafbaar, maar het is dus niet zo dat anderen in een privaatrechtelijke relatie daar rechten aan kunnen ontlenen. Zo van: jij mocht hier helemaal niet zijn, dus ik betaal ook niet de schade aan je auto.
teusvh
11 jaar geleden
Je zegt "zonder schuld". Ik ga er vanuit dat je dan bedoelt dat de ander fout zat dus dat hij/zij de verkeersfout maakte bijvoorbeeld een voorrangsfout of een snelheidsovertreding.

Die ander is dan dan normaal gesproken aansprakelijk en diens verzekeraar zal dan moeten betalen. Dus stel de ander aansprakelijk zou ik zeggen.

Let wel: uw eigen verkeersgedrag kan ook hebben bijgedragen aan de aanrijding. Dan is er schuld bij jou en kun je dus ook nog voor de schade aan de ander worden aangeslagen. De verzekering van de auto waarin je zat zal niet uitkeren.
Poet
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing