Kan je klacht neerleggen voor een huwelijksgrap?
Je hoort vaak dat tijdens een huwelijk 'vrienden' het huis van het koppel binnendringen en daar alles gaan herinrichten, versieren, bevuilen, vernielen, ... Kan je daar klacht tegen indienen? Komt het in zo'n geval tot een rechtzaak en win je zoiets makkelijk? Of heb je geen poot om op te staan?
1.6K
1.6K keer bekeken
Amadea
11 jaar geleden
Als het échte vrienden zijn dan kan je ze gewoon vragen om niets aan jullie huis te veranderen. Dat respecteren ze dan gewoon. Anderen behoren geen sleutel van het huis te hebben, en breken dus in. Daar behoren ze om te worden opgepakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou mandi…jij bent gezellig op feestjes. ..je vrienden willen iets spontaans doen voor jou plezier en jij klaagt ze aan.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou Niels, ik was daar zelf ook bang voor met mijn huwelijk vorig jaar. Ik ken die grappen ook, waarbij de halve huisraad werd vernield en omgebouwd, dat zijn dus geen leuke grappen als je thuis komt van je trouwdag.
Bedden uit elkaar geschroefd, matrassen aan het plafond geplakt, bank op het balkon in de regen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niels: "vrienden" die tegen mijn wil van alles doen noem ik geen vrienden, maar "klotenafdraaiers". Dat is een bepaald soort mensen waar je niks aan hebt, behalve een hoop frustratie. Mijn echte vrienden weten dat ze zoiets niet moeten proberen, en zij zullen dat respecteren. Wie dat dus niet respecteert, moet ik geen "echte vriend" noemen. Zelfs als familieleden dit zouden doen, hebben ze een klacht aan hun been wat mij betreft. Mijn vrienden weten dat ik de zaken die HeerVoldemort opsomt niet plezierig vindt, hoe kunnen ze dit dan gaan doen voor "mijn plezier"? Op die manier kan een huwelijk trouwens de ideale manier zijn om je échte vrienden te leren kennen, en de valse eruit te filteren.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Mandi90, zorg gewoon dat niemand je sleutel heeft. Bij ons hadden mijn ouders een sleutel, maar mijn ouders houden niet van die grappen. Mijn nicht had een sleutel (ceremoniemeester, ging bij ons omkleden) met haar hadden we afgesproken dat dit soort grappen niet welkom zijn.
En onze buurman (heeft altijd een sleutel) hebben we gezegd "niemand mag onze sleutel, ook niet om een geschenk voor ons binnen te zetten. Als ze iets hebben wat ze binnen willen zetten mocht hij het aannemen en hij mocht het binnen zetten, niemand anders komt binnen dan: wij zelf, mijn ouders, mijn broer of mijn nicht.
Er zijn vrienden geweest die wel geprobeerd hebben de reservesleutel van het haakje te pikken, maar dat had ik door. daarna hebben ze geprobeerd bij de buurman lost te peuteren met de smoes "wij willen een cadeau binnen zetten." en toen de buurman zei "geef maar aan mij, dan zet ik het binnen." werd het een vaag verhaal en gingen ze weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad, behalve ikzelf heeft op dit moment niemand een sleutel :p maar soms is de sleutel zelfs niet nodig: deuren vastmetsen of muurtje voor bouwen, door de brievenbus bloem, confetti of rijst naar binnen blazen, ... Allemaal dingen die bij vrienden hun trouw gebeurd zijn, door "vrienden".
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja daar had ik dan geen last van, woon op de 2e etage van een portiekflat, dus dan moeten ze eerst de portiek in.
Brievenbus kun je een zak omheen plakken aan de binnenkant. Plakband erop heeft geen zin, want dat kan je wegduwen.
Maar deur dicht metselen of een muur ervoor, daar heb ik dan weer geen oplossing voor :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb er best wat schrik voor. We zijn bijvoorbeeld ook samen ontsnapt aan het vrijgezellenfeest door een uitstapje te maken waar die "vrienden" niks van afwisten. Via via waren we te weten gekomen dat we allebei zeer belachelijk gemaakt zouden worden in de stad, met onnozele opdrachten en rare verkleed-toestanden, en daar hadden we allebei geen zin in. Dat is ons ding niet. Wij zouden dat ook allemaal nooit bij andere mensen uitsteken.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat heb ik dan wel weer gehad, ik mocht in een prinsessen jurk Amersfoort door, wat ik zelf best leuk vind. Mijn man ging karten in een Vikingen pak, wat hij ook leuk vond.
Maar iemands huis verbouwen en dan na zo'n drukke dag thuis komen in de teringbende is gewoon NIET grappig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd, die vrijgezellentoestanden dat kan je leuk of niet leuk vinden. Nu, bij ons was het zo dat onze "echte vrienden" het wel degelijk gezellig wilden houden en niets belachelijks doen (zij weten dat we daar niet voor te vinden zijn). Maar in de "vriendenkring" zitten ook steeds goeie kennissen die dat niet kunnen/willen respecteren en als die de overhand opeisen in de organisatie van het vrijgezellenfeest, staan de echte vrienden soms rapper buiten spel dan je denkt. De "echte vrienden" hadden ons dan ook gewaarschuwd voor die twee vrijgezellenfeestjes van mij en mijn partner. En wij zijn dankzij hen kunnen ontsnappen. Het voordeel is dat we op dit moment dus al goed weten wie we kunnen vertrouwen en wie mogelijk ons huis overhoop zal halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het hangt sterk af van je vrienden. Ik mocht op mijn vrijgezellenfeest lasergamen met konijnenoortjes op (onder andere) doe ik niet moeilijk over. Prinsessenjurk had ik ook niet erg gevonden. Maar mijn vrienden zijn hier niet zo extreem in. Dus thuis van huwelijksreis 3 vissen in het bad, 2 in de gootsteen beneden en één in de wastafel boven vinden, ach... aquarium kopen en de boel afspoelen.
Voor we er achter kwamen dat er een pompoenplant op de dakkapel stond zijn er wel wat maanden overheen gegaan (het was de bedoeling dat hij zou gaan groeien en dat we ineens een groen gordijn zouden zien op een ochtend, maar hij was doodgevroren), maar ook dit maakt natuurlijk niet zoveel uit. Bloem naar binnen, muurtje metselen... dat is duidelijk minder leuk. En als je er niet van houdt moeten je vrienden dat respecteren. Jammer dat (je bang bent dat) ze dat niet doen.
Voor we er achter kwamen dat er een pompoenplant op de dakkapel stond zijn er wel wat maanden overheen gegaan (het was de bedoeling dat hij zou gaan groeien en dat we ineens een groen gordijn zouden zien op een ochtend, maar hij was doodgevroren), maar ook dit maakt natuurlijk niet zoveel uit. Bloem naar binnen, muurtje metselen... dat is duidelijk minder leuk. En als je er niet van houdt moeten je vrienden dat respecteren. Jammer dat (je bang bent dat) ze dat niet doen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.