Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je klacht neerleggen voor een huwelijksgrap?

Je hoort vaak dat tijdens een huwelijk 'vrienden' het huis van het koppel binnendringen en daar alles gaan herinrichten, versieren, bevuilen, vernielen, ... Kan je daar klacht tegen indienen? Komt het in zo'n geval tot een rechtzaak en win je zoiets makkelijk? Of heb je geen poot om op te staan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat ligt er natuurlijk aan wat er is gedaan. Wij kregen 6 vissen, in de badkuip en in gootstenen. Dat lijkt me geen zinnige klacht, daar zal niets mee worden gedaan. Maar echte overlast (meer dan vissenvoer in het bad), ja, lijkt me wel. Wanneer er dingen kapot zijn en het is duidelijk de schuld van de 'grap' heb je meer openingen.
Ik denk dat je met een concreet voorbeeld moet komen voor een goed antwoord.
Om je lijstje bij langs te gaan: herinrichten, versieren, nee, het lijkt me niet dat je hier een klacht tegen kan indienen. Bij (ernstige) vernieling en vervuiling wel wellicht (kapotte glazen of vieze ramen is goedkoop te herstellen, kapotte ramen of gesmolten hagelslag niet).

Het is natuurlijk wel zo dat het je vrienden zijn. Probeer met hen te praten, ze hebben vast liever dat je hen vraagt de schade te herstellen dan dat er een rechtzaak tussen de vriendschap in komt te staan.

Toegevoegd na 10 uur:
In de bron staat wanneer er sprake is van huisvredebreuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even kort door de bocht als antwoord op jouw vraag.
Klacht neerleggen in de vorm van aanklagen dat kan.

Stel jouw "vrienden" krijgen je huissleutel te pakken, gaan naar binnen en trekken de hele boel overhoop.

Ik kan er niet goed uitkomen welk misdrijf dit nu precies is, want het is een misdrijf.
Maar is het huisvredebreuk of is het inbraak?

Huisvredebreuk is wanneer iemand zich in jouw woning bevind zonder jouw toestemming en niet weg gaat nadat je hem gevorderd hebt.

Inbraak staat niet duidelijk beschreven. In het wetboek, wel weer in combinatie met diefstal:
diefstal gedurende de voor de nachtrust bestemde tijd, in een woning of op een besloten erf waarop een woning staat, door iemand die zich aldaar buiten weten of tegen de wil van de rechthebbende bevindt;

diefstal waarbij de schuldige zich de toegang tot de plaats van het misdrijf heeft verschaft of het weg te nemen goed onder zijn bereik heeft gebracht door middel van braak, verbreking of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum;

Als ze je huis overhoop trekken en spullen slopen heb je ook nog vernieling.

Maar als je ze dat ten laste legt heb je wel een hele grote kans dat je kwaad bloed zet. Zorg dan dat je je "vrienden" van tevoren waarschuwt dat je dit gaat doen en maak duidelijk dat het menens is.

Dit zijn namelijk hoge straffen.
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing