Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan mijn incassobureau geld van mij vragen wanneer ze geen contract meer hebben?

In 2009 heb ik ooit bij een telefoonbedrijf een abonnement afgesloten. Nadat mijn simkaart kwijt was, heb ik contact opgenomen met het bedrijf en zij zouden weer contact met mij opnemen. Ik heb niets meer van het bedrijf gehoord. Nou zijn we ongeveer 4 jaar later en krijg ik brieven van het incassobureau dat ik een schuld heb. Dit is een flink bedrag. Ik heb contact opgenomen met het telefoonbedrijf en die geven aan dat ze mij niet terug kunnen vinden in het systeem. Niet op naam en ook niet op mijn vorig woonadres. 'Als ik een schuld zou hebben, zouden ze dit terug kunnen zien in het systeem, ook zou de incassobureau een nummer moeten hebben van mijn toestel destijds, aldus het telefoonbedrijf' ook geven ze aan dat dit bedrag verjaart moet zijn. Incassobureau geeft aan van niet omdat er een uitspraak is gedaan door de rechter. Incassobureau kan op geen enkel manier aantonen dat zij met mij contact hebben opgenomen. Ik heb ook het contract opgevraagd. Incassobureau geeft aan dat ze het contract niet meer hebben omdat dit al zolang terug is. Zij geven aan dat ik dit bedrag alsnog moet betalen omdat er uitspraak is gedaan door de rechter in 2009.

Ik zit er aan te denken om een advocaat te nemen. Doordat ik veel kosten wil besparen zou ik graag raad willen. Mogen ze zomaar geld vragen terwijl ze het contract niet meer hebben? Nergens aangeven dat zij mij gesproken hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een incassobureau kan helemaal niks, dan alleen je berichten sturen en herinneringen onder 'dwang'. Je geeft aan dat er volgens de rechter al uitspraak is gedaan, indien dit het geval is, dan zou er ook een dossiernummer moeten zijn van de uitspraak. Vraag deze dan op bij het incassobureau.

Indien eiser zelf (in dit geval de telefoonmaatschappij) geen openstaand bedrag meer op jou heeft, dan kan het incasso bureau sowieso geen kosten op jou verhalen omdat zij gewoon werken in opdracht van de telefoonmaatschappij.
Vraag gewoon alle bewijsstukken op, maar doe dit schriftelijk en geef hierbij duidelijk aan dat als er geen bewijsstukken zijn van de openstaande posten, dat er vordering dan niet rechtsgeldig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ken dat, bij mij ooit hetzelfde gebeurd alleen bij een auto.

Die telefoonbedrijf probeert het eerst op de normale weg terug te krijgen, lukt dat niet of het bedrag is te klein dan verkopen ze de vordering aan een incasso bureau. De telefoonbedrijf boeken de rekening weg en jij komt er niet meer voor. De deurwaarder gaat dan achter jou aan om het geld binnen te halen, het leuke (niet) is dat de kosten uiteindelijk wel 4 keer zo hoog kan worden dan het beginbedrag.

Helaas staan ze in hun recht en zullen alles op alles zetten om het geld te krijgen. Probeer toch wat advies in te winnen of ze zich aan de regels hebben gehouden en als het kan probeer het te schikken want ze rekenen giga rente en ben je alleen de rente aan het aflossen en het bedrag blijf staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
vrijblijvend advies is bij een advocaat meestal het eerste half uur gratis, neem alle papieren mee, zet al je vragen op papier zodat je niets vergeet en misschien red je het dan in die half uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing