Mag een agent een volwassene met kinderen vanwege een belediging even opsluiten?
Dit is eigenlijk al zo'n 10 jaar geleden gebeurd, maar ben nou toch nieuwsgierig of het wel allemaal zo rechtmatig was.
Mijn moeder was met mijn broertjes ( 3 en 7) en ik (10 ) in Den Haag en zij had eventjes de auto geparkeerd zonder te betalen, omdat mijn jongste broertje nodig naar de wc moest. In die paar minuten dat ze weg was, kwam een agent langs en deelde hij een bekeuring uit. Hij was nog bezig met de bekeuring uitschrijven toen mijn moeder er aan kwam met mijn broertje. Gefrustreerd zei ze toen ' klootzak' . Mijn moeders Nederlands was niet goed en ze bedoelde eigenlijk iets in de trant van ' dit is klote', maar dit begrijpt de agent uiteraard niet. Toen mijn moeder vervolgens in paniek mij vroeg om uit te leggen dat ze het niet zo bedoelde, negeerde de agent ons.
We moesten vervolgens meteen met hem mee naar het politiebureau, en ik kan me alleen nog herinneren dat wij toen een tijdje ( ong. half uurtje ) werden opgesloten in een wit kamertje wat leek op een soort isoleercel, volgespoten met graffiti en een toilet in een hoekje. Mijn broertjes en ik waren ondanks die korte tijd toch redelijk overstuur van deze gebeurtenis, aangezien we niet goed wisten wat er nou allemaal gebeurde en opeens opgesloten werden.
Nu weet ik dat een belediging van een agent in zijn functie zwaar kan wegen en dit gepaard kan gaan met een boete, maar mocht hij een moeder met haar kinderen zomaar meenemen naar het politiebureau en even opsluiten?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.