Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik een brief krijg ben, ik dan verplicht de portokosten te betalen?

Ik schijn dus vorige week een brief te hebben ontvangen waar geen postzegel op heeft gezeten. Nu krijg ik van postnl een kaart in de bus of ik voor deze brief even de portokosten + administratiekosten wil betalen, omdat op de brief geen verzendadres stond.
Nu gaat het mij er niet om dat ik het bedrag van €1,67 niet kan betalen. Maar het gaat mij om het principe. Moet ik ergens voor betalen waar ik niet om gevraagd heb? Ik kan ook niet meer achterhalen om welke brief het ging. Dus eigenlijk wil ik het niet betalen. Maar hoe sterk sta ik? Ik heb ook geen zin in aanmaningen enzovoort. Hoever gaat postnl hier in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

U kunt niet verplicht worden deze portokosten te betalen, post.nl had de brief niet hoeven af te leveren of afleveren na betaling. Nadien de portokosten claimen geeft de ontvanger van de brief geen verplichting tot betalen.

Toegevoegd na 5 uur:
Als ontvanger hebt u geen zakelijke overeenkomst met Post.nl, dat heeft de verzender, Post.nl kan u dan ook nooit aansprakelijk stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niet betalen met ze gaan emailen dat jouw niks bekend is van een niet betaalde ontvangen brief/poststuk van post.nl.

Je kunt op www.postnl.nl ook inloggen en met de code op de kaart kijken wat de afzender is, die staat er niet bij waarschijnlijk omdat dat bij hun ook onbekend is.

Als je dat door geeft mag je de porto kaart terug sturen met een tekstje er op dat het goed is.

Ik heb 2 weken geleden precies hetzelfde gehad en heb ook aangegeven dat ik niet ga betalen voor een onbekende afzender, ze kunnen wel zoveel opsturen.

Hier kun je ze mailen:

https://informatie.postnl.nl/klantenservice/page/klantenservice-email/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe zijn de portokosten van een onvoldoende gefrankeerde envelop inderdaad voor de ontvanger. Alleen: dan moet de postbode wél even aanbellen. Als je niet wil betalen, moet hij de brief weer mee terugnemen.

Als er niet is aangebeld, en de brief gewoon in de bus is gegooid, ben je dus nergens toe verplicht. Een vergelijkbaar iets is wel in de wet opgenomen: als iemand jou iets ongevraagd toestuurt, met het overduidelijke doel je dit ding te verkopen, dan mag je dit "om niet" houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste hoef je NOOIT te betalen voor ondergefrankeerde post verstuurd met een frankeermachine, dus post van bedrijven of foldertjes of wat dan ook met een stempel erop. Het gaat dus nooit om dit soort post, die wordt teruggestuurd met een boete voor dat bedrijf.

Ten tweede weet je wel welke post het was als je hebt opgelet, er zat namelijk een sticker op zoals in de onderstaande afbeelding. Het is dus niet zo dat de postbode had moeten aanbellen. "U kunt online controleren voor welk poststuk u portokosten dient te betalen. De foto van het poststuk verschijnt als u de betaalcode en postcode invoert.
Het komt soms voor dat het poststuk en het verzoek tot betaling op twee verschillende dagen bij u worden bezorgd. U kunt het poststuk herkennen aan de betaalcode die zowel op de portokaart als op de sticker “frankering gecontroleerd” staat. Op de portokaart staat een voorbeeldsticker"

Ten derde stuurt postnl het wel naar jou toe om vertraging te voorkomen, wellicht wacht je namelijk op dat poststuk: "Als u binnenlandse post ontvangt waarop geen of onvoldoende postzegels zijn geplakt, vragen we u daarvoor te betalen. Hoewel de afzender verantwoordelijk is voor de onderfrankering, stuurt PostNL het betalingsverzoek naar de ontvanger om vertraging van de post te voorkomen." Post nl stuurt het ook naar jou als er geen afzender op staat "Als de afzender te weinig postzegels op de post heeft geplakt, dan sturen we de portokaart naar de afzender als deze zijn/haar adres op de post geschreven heeft. Ondertussen bezorgen we de post gewoon bij u." Ik neem aan dat jullie hier allemaal begrijpen dat als postnl dat niet zou doen we allemaal voortaan gratis post naar elkaar kunnen gaan versturen.

Wanneer wij geen adres van de afzender kunnen achterhalen, dan ontvangt u de portokaart en de post. Als u de portokosten niet wilt betalen, dan kunt u de portokaart met de bijbehorende post als volgt weigeren:

Ten vierde mag je zo'n poststuk altijd terugsturen/weigeren: " U kunt ondergefrankeerde post weigeren. Het verschuldigde portbedrag en de administratiekosten hoeft u dan niet te betalen."
Dit doe je als volgt: Als u de portokosten niet wilt betalen, dan kunt u de portokaart met de bijbehorende post als volgt weigeren:

Verwijder de sticker met uw adresgegevens van de portokaart
Zet een kruis door uw adres op de post
Schrijf ‘geweigerd’ op zowel de portokaart als op de post
Doe de portokaart en de post in de oranje brievenbus

Toegevoegd na 2 minuten:
Antwoord: nee, reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën: