Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je verplicht worden vrijwilligerswerk te doen in je zomervakantie?

Ik moet in de zomervakantie Fulltime vrijwilligerswerk doen (32 uur)
Dit omdat ik in een fasehuis zit dit is een huis waar jongeren op eigen benen leren staan. Dit is dus verplicht als je met niks anders komt maar mijn vraag is kunnen zei dit verplichten ik bedoel het heeft toch de naam vrijwilligerswerk en geen dwangarbeid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Vrijwilligerswerk duidt er vooral op dat je er geen loon voor krijgt. Verder ben je het verplicht als dat in de voorwaarden/afspraken staat waar ji (of je ouder/verzorger) mee akkoord bent gegaan.

Is het niet mogelijk om echt werk te doen, dus met inkomen of ben je daar te jong voor?

Mijn kinderen moeten vanaf 15 jaar ook werk doen in de zomervakantie, vanaf 14 jaar mag het maar het was nu nog niet te vinden voor mijn oudste maar als hij volgend jaar zelf niets gevonden heeft zoek ik het wel voor hem en als ik het niet kan vinden heeft hij geluk al is vrijwilligerswerk ook een optie. Ik heb er geen zin in om een puber wekenlang hier op de bank te hebben terwijl ik zelf werk. Verder leer je heel veel van (vrijwilligers)werk en daar heb je later weer wat aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is onderdeel van de manier waarop ze je leren zelfstandig te worden en je volwassen te gedragen. Binnen het fasehuis waar je zit gelden regels, dit is er kennelijk ook een. Aan de regels moet je je houden.
Overigens ben je zelf kennelijk niet met alternatieve activiteiten gekomen, zelfgekozen werk bijvoorbeeld.

Het kan ook niet de bedoeling zijn dat je zes weken uit je neus gaat zitten eten.
Daar komt nog bij: fulltime is 40 uur, en dwangarbeid is echt iets anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je bent niet verplicht om vrijwilligerswerk te doen. De consequentie zal dan wel zijn dat je ergens anders moet gaan wonen. Het is zeer de vraag of je daar beter mee af bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is natuurlijk onlogisch om verplicht te worden vrijwilligerswerk te doen.
Toen de dienstplicht nog bestond en soldaten als verkenners naar de vuurlinie moesten riep een sergeant altijd: "Vrijwilligers voor....Jan Piet en Kees jullie gaan...."..
Je moet dus iets doen wat je helemaal niet vrijwillig wilt doen. In de door jouw geschetste leef-en woonomstandigheden is er echter meer aan de hand. Je zit in een soort gezinsvervangend tehuis met als doel volgens gemaakte afspraken tot een betere ontwikkeling te komen. Als het goed is wordt alles wat je doet en laat min of meer besproken en volgens afspraken bepaald. Die afspraken(die beoordeeld worden op nakoming) moet je dus ook nakomen. En al eerder is gezegd, dat het het erom gaat je als een (meer) zelfbewust persoon in de maatschappij te plaatsen, waarbij je evenwichtiger en dus beter met emoties kunt omgaan, die kennelijk nu nog wat onstuimige elementen bevatten. Kom je de afspraken niet na, dan is plaatsing uit het tehuis uiteindelijk een optie. Kennelijk is het niet hebben (kunnen vasthouden) van een baan als alternatief vrijwilligerswerk een dwingende voorwaarde. Het besef dat niet alles van een leien dakje gaat speelt kennelijk een grote rol.
Zie de website van Topaze.

Toegevoegd na 8 minuten:
De een na laatste volzin, voor de verwijzing naar Topaze,
moet zijn: Kennelijk is het niet (kunnen vasthouden) van een baan - vrijwilligerswerk - een dwingende voorwaarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing