Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zouden besturingssystemen voor de 'normale' consument _verplicht_ Open Source moeten zijn?

Malware code doet in dit geval al bijna vier jaar de ronde:
"http://www.security.nl/artikel/32164/1/Chinese_Googlehack_mogelijk_4_jaar_oud.html"

Mijn conclusie is dus: de heuristic-onderdelen van de beschikbare virusscanners voldoen volstrekt niet - en alle virusscanners werken (dus) slechts op basis van blacklists (en evt. whitelists). Oftewel: scannen op (potentieel in de code ingebouwd) gedrag van programma's heeft geen zin voor wat betreft de _exacte_ bepaling van wat malware is en wat niet.
Mijn conclusie daarop is weer dat als een virusscanner dat niet kan, dat een besturingssysteem 't dan ook niet kan (of men zou 't bewust niet inbouwen in 't besturingssysteem - wat dan een halsmisdaad zou zijn in mijn ogen).
Mijn conclusie daarop is weer dat 't geëist moet worden dat de passieve (ontwerp-)veiligheid van 't gemiddelde besturingssysteem veel hoger moet zijn.
Dus veiligheidsverhogende structuren en defaults zouden _verplicht_ zodanig moeten zijn dat 't allemaal veel veiliger is. En dus zou 't ontwikkelen van besturingssystemen controleerbaar (en richtingbepalend vanuit de overheid) mogelijk moeten zijn, en dus zou Open Source (in elk geval voor wat betreft besturingssystemen en ook drivers van (al dan niet _in_) apparaten waar een besturingssysteem afhankelijk van zou kunnen zijn) verplicht moeten zijn.
(Dat er geen virusscanner nodig is op de bekende Open Source besturingssystemen lijkt me trouwens ook een teken aan de wand.)

Klopt bovenstaande redenatie in jouw ogen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
653

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je hebt een punt, en volgens mij is ook microsoft dat met je eens, daar ze een top virusscanner gratis ter beschikking stellen voor zowel server als pc. Alleen is bij Microsoft de vraag; " is er op termijn een commercieel doel".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk niet.

Waarom zou dat dan weer moeten. Er zijn open source besturingssytemen. En sommige mensen willen die gebruiken. En anderen willen betalen voor hun software. Laat mensen zelf besluiten. Ga niet overal de overheid in mengen en dingen verplicht stellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding