Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie bepaalt of en hoe een snelheidscontrole wordt uitgevoerd?

Vandaag op twee trajecten zag ik een snelheidscontrole. Situatie 1 een motoragent die zeer duidelijk op de vluchtstrook stond met zijn lasergun en situatie 2 agenten die verborgen achter een schuurtje stonden met een gecamoufleerd apparaat.

Zonder in discussies te willen verzanden vraag ik me af wie bepaalt welk middel waar wordt ingezet.

Mogen agenten dit zelf bepalen dus in mijn ogen preventief handelen door zichtbaar te zijn (situatie 1) of andere redenen, situatie 2?

Overigens; op beide trajecten hield ik me aardig aan de snelheid. Puur de vraag wie de beslissing neemt om 1 of 2 in te zetten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De plaats en vorm van controle wordt bepaald door het verkeershandhavingsteam van de regio waar de controle plaats vind.

Het verkeershandhavingsteam bepaald dit door meldingen van bewoners uit een bepaalde buurt of door het aantal overtreders die in het verleden op een bepaald traject zijn waargenomen. (zo is bekend dat op de A50 tussen st. Oedenrode en Oss de komende tijd gecontroleerd gaat worden, de laatste controle leverde 10% aan overtreders op).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit wordt bepaald door het landelijk parket team verkeer. Voorheen heette dit BVOM.

Het OM stuurt de politie aan, en bepaalt op welke plekken, meestal de verkeersgevaarlijke plekken, er gecontroleerd moet worden.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing