Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als roepnaam mag alles want dat wordt nergens genoteerd. Als officiële naam ligt dat aan de ambtenaar die je op dat moment voor je hebt en welk cijfer precies en hoe je het wilt.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Als ouder bent u vrij om de voornaam van uw kind zelf te bepalen. Wel verbiedt de wet u om het kind een onbehoorlijke voornaam te geven. "
http://www.judex.nl/rechtsgebied/familie_&_echtscheiding/kinderen/artikelen/565/welke-voor--en-achternaam-krijgt-mijn-kind_.htm

Je kunt nog wel hogerop als precies jouw ambtenaar die dag geen beste dag heeft een naam weigert in te schrijven terwijl jij vindt dat die niet ongepast is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het Burgerlijk Wetboek (BW 1, art. 4) zegt dit over de voornaam:

"Artikel 4
1
Een ieder heeft de voornamen die hem in zijn geboorteakte zijn gegeven.
2
De ambtenaar van de burgerlijke stand weigert in de geboorteakte voornamen op te nemen die ongepast zijn, of overeenstemmen met bestaande geslachtsnamen tenzij deze tevens gebruikelijke voornamen zijn.
3
Geeft de aangever geen voornamen op, of worden deze alle geweigerd zonder dat de aangever ze door een of meer andere vervangt, dan geeft de ambtenaar ambtshalve het kind een of meer voornamen, en vermeldt hij uitdrukkelijk in de akte dat die voornamen ambtshalve zijn gegeven.
4
Wijziging van de voornamen kan op verzoek van de betrokken persoon of zijn wettelijke vertegenwoordiger worden gelast door de rechtbank. De wijziging geschiedt doordat van de beschikking een latere vermelding aan de akte van geboorte wordt toegevoegd, overeenkomstig artikel 20a, eerste lid. In geval van wijziging van de voornamen van een buiten Nederland geboren persoon geeft de rechtbank die de beschikking geeft, voor zoveel nodig ambtshalve hetzij een last tot inschrijving van de akte van geboorte dan wel van de akte of de uitspraak, bedoeld in artikel 25g, eerste lid, hetzij de in artikel 25c bedoelde beschikking. "

Toevoeging op persoonlijke titel;-)
Als ik ambtenaar was en iemand kwam bij mij met het idee om een cijfer in de voornaam van het kind te geven, dan zou ik de naam afwijzen op grond van lid 2, omdat het belang van het kind voor mij van groter belang zou zijn dan de gekke fratsen van de ouders;-)

Gelukkig is er nog een lid 4 voor het kind dat een 'gekke naam' heeft gekregen.
Want Xa4 (Xavier dus...) zal niet echt gelukkig zijn met zijn naam.

Toegevoegd na 9 minuten:
Of A3, die vroeger Adrie heette. Of J1 a.k.a Jeen.
Computoon
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing