Ik heb op mijn werk iets opgemerkt wat lijkt op fraude,wat voor stappen kan ik ondernemen?
Ik loop al dagen rond met de volgende situatie: Bij de zaak waar ik werkzaam ben leiden wij ook leerlingen op. De leerlingen die bij ons stage lopen ontvangen maandelijks een vast bedrag aan stagevergoeding,dit krijgen ze vanuit onze zaak of via de gemeente,in deze situatie word de opleiding betaald door de gemeente en ook de stagevergoeding wordt uitgekeerd door de gemeente. Nu is een van de leerlingen als niet geschikt bevonden als leerling en moet daarom stoppen met de opleiding. Omdat zij het geld wat zij aan stagevergoeding krijgt heel hard nodig heeft (als aanvulling op een uitkering en voor de betaling van schulden,huur en levensonderhoud) is er besloten dat de beslissing om de opleiding te beëindigen,maar dit niet kenbaar te maken bij de gemeente,en het binnen kamers te houden. Dit betekend dat deze ''leerling'' gewoon op de vaste ''stage'' dagen komt ''werken'' ,dit niet ten behoeve van de opleiding,maar puur om de stagevergoeding te blijven ontvangen. De ''leerling'' waar het om gaat heeft hier mee ingestemd,en zou de gehele ''stage periode'' nog bij ons blijven. (tot aan de zomervakantie) Deze leerling moet van ons (de instelling) stoppen met de stage,maar ze ontvangt wel geld omdat het stoppen van de stage én de opleiding niet gemeld word aan de gemeente. De leraar van school stemde hier ook mee in. Nu vind ik dit een erg rare situatie,en ik vind dit rieken naar fraude,hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.