Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Briefgeheim geldt tegenwoordig ook voor e-mail, maar geldt dit ook voor de persoonlijke berichtjes op sites?

Bijvoorbeeld op deze site, maar ook op fora kun je andere gebruikers prive berichten sturen. Geldt het briefgeheim ook voor deze correspondentie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier moet eigenlijk een mod of beheerder op antwoorden.
Je was dus niet helemaal zeker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet 99.9% zeker dat moderators niet bij de berichten kunnen hier. Ik weet 100% zeker dat de beheerder er wel bij kan. Ik weet ook 100% zeker dat dit niet mag (http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelXVII/Artikel273d/geldigheidsdatum_01-02-2010). De beheerder van een technische netwerk mag niet de communicatie die via dit netwerk gaat inzien, net zoals de kpn geen faxen mag aftappen. Een fax mag daarna echter wel door iedereen gelezen worden (geen briefgeheim), maar geldt dit ook briefgeheim ook voor de berichtjes hier? Dus, stel mijn vriend gebruikt mijn computer, mag hij dan mijn berichten hier wettelijk lezen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Briefgeheim geldt niet voor e-mail, zie bijvoorbeeld bijgaande link.

Op zich geldt briefgeheim dus ook niet voor privéberichten, ware het niet dat er wel een aantal zaken in de wet staat die hiermee vergelijkbaar zouden kunnen zijn, bijvoorbeeld:

Artikel 139c Wetboek van Strafrecht, dat begint met:
Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk met een technisch hulpmiddel gegevens aftapt of opneemt die niet voor hem bestemd zijn en die worden verwerkt of overgedragen door middel van telecommunicatie of door middel van een geautomatiseerd werk.

In het vervolg van dat artikel staat dan dat het bovenstaande niet van toepassing is op het aftappen of opnemen:

- door of in opdracht van de gerechtigde tot een voor de telecommunicatie gebezigde aansluiting, behoudens in geval
van kennelijk misbruik;

of:

- ten behoeve van de goede werking van een openbaar telecommunicatienetwerk, ten behoeve van de strafvordering, dan wel ter uitvoering van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2002 .

In artikel 273d van het Wetboek van Strafrecht (zie tweede link) wordt nog eens apart gesproken over medewerkers van een communicatiedienst en dat die onder bepaalde voorwaarden een misdrijf plegen als ze bepaalde dingen doen met de communicatie die eigenlijk slechts onder hun beheer valt.

Of GV of eender wel internetforum een communicatiedienst is durf ik te betwijfelen, toch lijkt het me dat er enige grond is om op te treden als men ongeoorloofd kennisneemt van privéberichten. Toch blijft dit een moeilijke zaak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Briefgeheim:
Het briefgeheim is een wettelijk vastgestelde bescherming van poststukken tijdens het transport naar de geadresseerde. Het is een ieder verboden ongeopende post welke niet voor hem of haar bedoeld is te openen en te lezen zonder toestemming van degene aan wie de post gericht is. (bron)

Nee. Maar meestal wordt er gehandeld uit goed fatsoen en worden berichten niet gecontroleerd. Daarbij, als een site/forum veel gebruikers heeft, is het een enorm tijdrovende klus om alle Privé Berichten te volgen. En vaak zijn het voor de beheerders ook totaaaaal geen interessante onderwerpen. Dit wordt anders wanneer er verdenkingen zijn van illegale praktijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding