Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zit het met de belasting als dingen via ebay koop?

Als ik bijv een ipad mini via ebay wil kopen, moet ik dan nog belasting betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Nee je hoeft niet meer te betalen dan het afgesproken bedrag op ebay net als in een winkel.
ronron1212
12 jaar geleden
Nee, bij particulieren hoeft dat niet. Via verkoop tussen twee particulieren bespreken jullie samen de prijs. Daar mag geen BTW meer over geheven worden en jij hoeft over dat bedrag dus ook niet speciaal te betalen.
Alleen de prijs die jullie afspreken (bijvoorbeeld een bieding of een vaste prijs) is die prijs, met eventueel nog de verzendkosten (niet aan te raden om te laten verzenden) en verder geen belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, bij internetaankopen van buiten de EU, moet nog belasting betaald worden.
Sterker nog: douanerechten, omzetbelasting (= 21% BTW), ect. accijns, inklaringskosten en afhandelingskosten.
Oftewel, je betaalt nog eens 21% BTW over je aankoop, 6,7% douanerechten + de extra kosten die gemaakt worden voor de inklaring (door het koeriersbedrijf).
Deze kosten betaal je aan de koerier die het pakket komt afleveren. Zorg dus voor flink wat cash in huis als de postbode aanbelt.....

Ik heb zelf wel eens €33 moeten afrekenen voordat ik het pakketje kreeg met €100 aan kleding erin (vanuit de VS opgestuurd).
12 jaar geleden
Over de gekochte artikelen binnen de EU hoeft de koper nimmer belastingen te betalen, de belasting moet (indien nodig) betaald worden door de verkopende partij daar deze inkomsten heeft.

Bij artikelen van buiten de EU is de aankoop tot 430,00 Euro belasting vrij, daarboven komen invoerrecht, BTW etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing