Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag mijn aanstaande ex na vrijwillig verlaten van woning er weer terug in?

Ik wil de sloten veranderen omdat hij spullen ontvreemd heeft. Dat is bedreigend voor mij. Ik woon er met de kinderen maar we zijn nog in scheiding. Daar werkt hij niet echt aan mee.
Wat zijn mijn rechten? Mag hij na veranderen van de sloten de deur forceren? Het huis staat ook op zijn naam.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Als het huis op zijn naam staat dan heeft hij ook het recht om de woning te betreden. Idem over spullen ontvreemden: wie betaald bepaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het huis van jullie beiden is mag je niet de sloten veranderen. Het huis is namelijk ook van hem en daar mag je hem niet van buitensluiten. Ook van de spullen niet wat deze zijn ook van hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als uw ex een ander woonadres dan u mag u de sloten wijzigen.

Het forceren van deuren en ontvreemden van spullen vallen dan gewoon onder diefstal.

De boedelscheiding dient in goed overleg te gebeuren en niet stiekem iets weghalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juridisch loket vertelde mij dit:

De eigenaar/eigenaren van het huis mogen ten allen tijde het huis (zijn woning) betreden en jij mag dus niet de sloten vervangen, omdat hij recht heeft op toegang tot de woning. Alleen wanneer je via de rechter een afspraak kan regelen waaruit blijkt dat jij de bewoner bent en de andere eigenaar (jouw aanstaande ex) uit huis gaat en bijvoorbeeld dingen vervreemd en dergelijke, kan de rechter bepalen dat hij niet zomaar binnen mag komen. Dán mag je wel sloten vervangen.
Dus nu: ja hij mag naar binnen, hij is ook eigenaar. Bij rechter kun je aanvragen dat hij dat niet meer mag.

Toegevoegd na 22 uur:
In de bron een stukje over wat een eigenaar voor recht heeft. Zolang je ex-partner eigenaar is, en jij niet naar de rechter gaat, blijft hij dus ook het absoluut eigendomsrecht houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing