Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Je betaalt een rekening, bedrijf stort het terug en factureert daarna weer hetzelfde bedrag, mag dit?

Ik heb een rekening keurig betaald, echter heeft het bedrijf het bedrag (per ongeluk?) teruggestort naar mijn rekening als zijnde teveel betaald bedrag. 6 maanden later ontvang ik weer diezelfde rekening. Ik natuurlijk spitten in mijn betaalgegevens en ik zie dat het een fout van hen is geweest. In de veronderstelling dat ik de rekening netjes had betaald heb ik het geld allang uitgegeven.

Mag dit bedrijf mij zes maanden na dato nog factureren terwijl ik al had betaald?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als het bedrijf opnieuw hetzelfde bedrag factureert, zit er een fout in hun boekhouding. Je kunt niet 2x hetzelfde berekenen voor hetzelfde 'ding', want dan zit het ook fout aan de omzetkant.

Waarschijnlijk heeft men gewoon een kopie gestuurd van de al bestaande rekening. En dat kan en mag, want per saldo heb je niet betaald, ook al is de fout aan het bedrijf te wijten. Je hebt immers het geld teruggekregen.

Ja, een bedrijf mag dus verlangen dat je betaalt en dat kan nog veel verder terug dan 6 maanden. Dat je het geld al hebt uitgegeven, is niet relevant.

Bij consumentenkoop geldt een verjaringstermijn van 2 jaar. Dit betekent dat de verkoper na 2 jaar geen betaling meer kan afdwingen. Van consumentenkoop is sprake wanneer een particulier een koopovereenkomst sluit met een professionele verkoper. De kortere verjaringstermijn geldt ook voor energieschulden. Voor heel veel andere overeenkomsten geldt een termijn van 5 jaar. En als binnen die termijn een aanmaning wordt gestuurd, begint deze weer opnieuw te lopen.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zal gewoon de rekening moeten betalen. Ook al heb en zij een fout gemaakt. Het lijkt mij logisch dat rekeningen hoe dan ook gewoon betaald moeten worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien was het betalingskenmerk van de factuur niet vermeld bij je betaling. In ieder geval heb jij geconstateerd dat het bedrijf het bedrag terug heeft gestort. Dit houdt dus in dat je de rekening niet hebt betaald.
Het bedrijf mag je uiteraard een herinnering sturen om de openstaande factuur alsnog te betalen. Ze mogen bij deze herinnering geen extra kosten in rekening brengen.
Je kunt niet verwachten dat het bedrijf je het openstaande bedrag gaat kwijtschelden. Je zult het openstaande bedrag alsnog moeten betalen. Lukt dat nu niet dan kun je beter contact opnemen met het bedrijf en uitstel of een betalingsregeling vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing