Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn familiezaken niet openbaar?

Ik kan zelf wel wat redenen bedenken waarom dit zo is, maar aangezien ik dit moet weten voor een schoolopdracht zou ik het toch wat preciezer willen weten. Helaas heb ik niks kunnen vinden bij meerdere zoekopdrachten op google.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Vanwege het vertrouwelijke karakter om de personen te beschermen die het betreft.
En dus in verband met hun privacy.

Hieronder heb ik nog wat relevante vragen met antwoorden die te vinden zijn op de site rechtspraak overgenomen.

Zittingen
Kan ik zomaar een zitting bijwonen?
Ja, de meeste zittingen in het gerechtsgebouw zijn openbaar en voor het publiek toegankelijk. Sommige zittingen, zoals jeugd- en familiezaken, zijn dat niet. Deze zittingen vinden achter gesloten deuren plaats.
Waarom zijn rechtszittingen openbaar?
De rechtspraak is openbaar zodat iedereen kennis kan nemen van het verloop van een procedure; dit beschermt procespartijen tegen willekeur. Doordat zittingen openbaar zijn, kan iedereen zien hoe de rechter zijn werk doet.

De openbaarheid van de rechtspraak is beperkt tot de zittingszaal en de uitspraak. Informatie die tot bepaalde personen kan worden herleid, mag niet of alleen onder strenge voorwaarden worden bekendgemaakt. Er gelden bijvoorbeeld anonimiseringsregels voor het publiceren van uitspraken.
Mag iedereen een zitting bezoeken?
Iedereen vanaf 18 jaar mag een zitting bijwonen. Personen onder de 18 jaar mogen dit alleen na toestemming van de rechter en onder begeleiding van een volwassene.
Ceeve
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing