Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn familiezaken niet openbaar?

Ik kan zelf wel wat redenen bedenken waarom dit zo is, maar aangezien ik dit moet weten voor een schoolopdracht zou ik het toch wat preciezer willen weten. Helaas heb ik niks kunnen vinden bij meerdere zoekopdrachten op google.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
wat bedoel je precies met familiezaken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer je vraag uit te breiden. Bedoel je bijvoorbeeld echtscheidingsprocedures? En bedoel je dat de zitting bij de rechter dan niet openbaar is? Noem voorbeelden van "Familiezaken".
Bij het zoeken op google kun je ook wat specifieker zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat een ander niks aan wat er binnen jouw gezin/familie gebeurt. Bovendien kan het publiek worden van gegevens een gevaar vormen voor de betrokken personen. Zelfs binnen de familie kunnen zaken geheim gehouden worden.
Denk bijvoorbeeld aan tieners die een traject bij Jeugdzorg moeten doorlopen omdat de school een melding gedaan heeft. Ouders worden hier soms niet eens van ingelicht.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Vanwege het vertrouwelijke karakter om de personen te beschermen die het betreft.
En dus in verband met hun privacy.

Hieronder heb ik nog wat relevante vragen met antwoorden die te vinden zijn op de site rechtspraak overgenomen.

Zittingen
Kan ik zomaar een zitting bijwonen?
Ja, de meeste zittingen in het gerechtsgebouw zijn openbaar en voor het publiek toegankelijk. Sommige zittingen, zoals jeugd- en familiezaken, zijn dat niet. Deze zittingen vinden achter gesloten deuren plaats.
Waarom zijn rechtszittingen openbaar?
De rechtspraak is openbaar zodat iedereen kennis kan nemen van het verloop van een procedure; dit beschermt procespartijen tegen willekeur. Doordat zittingen openbaar zijn, kan iedereen zien hoe de rechter zijn werk doet.

De openbaarheid van de rechtspraak is beperkt tot de zittingszaal en de uitspraak. Informatie die tot bepaalde personen kan worden herleid, mag niet of alleen onder strenge voorwaarden worden bekendgemaakt. Er gelden bijvoorbeeld anonimiseringsregels voor het publiceren van uitspraken.
Mag iedereen een zitting bezoeken?
Iedereen vanaf 18 jaar mag een zitting bijwonen. Personen onder de 18 jaar mogen dit alleen na toestemming van de rechter en onder begeleiding van een volwassene.
(Lees meer...)
Ceeve
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding