Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag ik iets ophangen aan de muur die bij de buren precies op de scheiding tuusen ons staa?

ik heb een huis gekocht.
nu is de buurman aan onze zijde moeilijk aan het doen dat ik een laddertje tegen zijn muur( die precies op de afscheiding van onze tuinen staat) had staan ik zou daar ook graag mijn tuin willen aankleden met planten bakken e.d maar hij zegt dat hij absoluut niet te willen dat iets van ons zijn muur aanraakt.kan dit zomaar??ik vond het zowiezo een leuke kennismaking gelukkig zijn de andere buren wel vriendelijk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
37.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat het om een muur die dient als erfscheiding? Of gaat het om de muur van zijn huis? Daar is groot verschil in.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Sommige mensen maken helaas om niets al problemen, Als zijn muur volledig in zijn tuin staat heeft hij helaas gelijk. De oplossing zou zijn om een eigen schutting neer te zetten.
Je kan tegen de buurman zeggen dat je dit van plan bent, met het risico dat de tussenruimte, dus ook zijn muur vervuild gaat worden met algen en andere rotzooi.

Gaat hij nog steeds niet overstag, gewoon de schutting zo hoog mogelijk maken, en genieten van de vriendelijkheid van de andere buren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen enkel probleem, deze man heeft geen recht van spreken, als het op de grens staat is JOUW kant: precies JOUW kant en daar mag je doen wat je wilt!

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat je trouwens nog kan zeggen tegen deze 'vriendelijke' buurman is dat hij bij twijfel de Rijdende Rechter / Recht in de Regio mag schrijven en dat je daar zeker aan zult meewerken!

Je kan bakken ophangen, posters ophangen, maar ik zou niets OP de muur neerzetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als het niet gaat om een schutting als erfscheiding? Maar om de muur van de buurman zijn huis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over "een muur van het huis" kan ik niets vinden. Mandelig Een onroerende zaak is mandelig als het gemeenschappelijk eigendom is, bijvoorbeeld een schutting tussen twee erven of een scheidingsmuur tussen twee huizen. De eigenaars van een mandelige muur hebben het recht om tegen de muur aan te bouwen en tot op de helft van de dikte van de muur balken, ribben, ankers, e.d. aan te brengen mits dit geen schade veroorzaakt. De mede-eigenaar kan vorderen dat, vóór de werkzaamheden een deskundige vaststelt op welke wijze het werk uitgevoerd moet worden zonder dat schade wordt toegebracht. Iedere mede-eigenaar mag ook op de mandelige scheidsmuur tot op de helft der dikte een goot aanleggen, mits het water niet op het erf van de andere mede-eigenaar uitloost.
http://www.ekbouwadvies.nl/bouwen/burenrecht/burenrecht.asp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook de muur van heen huis dat op de scheiding staat is mandelig en eigendom van beide.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Theo! Ik kon het niet vinden.
Maar waarom heb ik - 2 ..... rare snuiters die Romeinen!! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er komen weer een aantal nieuwe gebruikers bij die liever een populair antwoord lezen en niet weten hoe het werkelijk in elkaar steekt en dan maar minnen omdat ze het niet leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijven negeren dus, die piepeltjes!
Aan zijn huis mag je niet zonder toestemming iets bevestigen, daar moet hij mee akkoord gaan, je beschadigd zijn muur er mee, als je schroeven in de muur aanbrengt. Een ladder ertegen aan zetten, hoeft geen probleem te zijn, daar beschadig je niets mee. Je zal dus moeten kiezen voor bloembakken die je voor de muur zet en niet ertegen aan bevestigd. De buurman heeft hier gelijk in. Ga eens een vriendelijk gesprek met je buurman aan over de ladder en het spullen tegen zijn muur aanzetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.
Als het niet gaat om een schutting als erfscheiding,
maar echt de muur van zijn huis,
dan klopt dit verhaal. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen. Als de muur exact op de erfafscheiding staat is deze ook eigendom van beide bewoners en mag men er alles aanhangen, sterker nog, als de bewoner zijn huis sloopt moet hij de muur op de scheiding tot 2m. hoogte laten staan als de buren geen toestemming geven tot sloop.
Als de muur als erfafscheiding dient en deze op de erfafscheiding is geplaatst is hij eigendom van beide bewoners, de muur is dus ook van jou en niet alleen van hem.

Jij dient dan ook de nodige onderhoud aan de muur te verrichten aan jou zijde.

Wenst uw buurman dat je van de muur afblijft verzoek hem dan terstond de muur te verplaatsen zodat deze volledig op zijn erf staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat inderdaad om de erfafscheiding.
hij heeft hem precies op het eind van zijn tuin staan maar naar zijn kant toe gemetseld.dus in principe staat het op zijn kant maar beetje raar dat dat zo kan nou moet ik dus tegen zijn muur aan kijken?dat ziet ook niet echt uit zo n kale muur.en ja om dan zelf de tuin te gaan veranderen dmv schuttingen te plaatsen enzo is ook n beetje belachelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de basis van de muur (fundering) gelegen is op de erfafscheiding maakt het niet uit hoe de muur gemetseld is, dan wordt hij gezien als een erfafscheiding die geplaatst is op de op de ewrfgrens.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding