Fotograaf wil geen originele foto's afleveren, alleen bewerkte. Is dat normaal? Zie uitleg.
Voor ons bedrijf hebben wij een fotosessie laten maken door een semi-professionele fotograaf. Nu hebben wij de (bewerkte) foto's ontvangen, maar zouden ook graag de originelen willen hebben.
De fotograaf weigert de originele foto's ter beschikking te stellen. Wij hebben zelfs gevraagd of we de originelen kunnen kopen, dus tegen extra betaling naast de kosten van de fotoshoot. Fotograaf weigert nog steeds. De reden hiervan weten we niet en krijgen we niet te horen.
Nu is mijn vraag (eigenlijk twee vragen):
1. Is dit normaal?
2. Zo ja, welke reden heeft een fotograaf hier dan voor?
Toegevoegd na 48 minuten:
We willen de foto's graag verwerken in onze bedrijfs promo video. Echter, de video-editor vraagt om onbewerkte en niet bijgesneden foto's, zodat hij ze zelf qua kleur, teint en grootte kan inpassen en monteren in de rest van de promofilm. Wij hebben er niet zoveel verstand van, maar de editor zei over enkele bewerkte foto's: "Ik heb geen zoomruimte meer", "de teint kleurt niet, als ik het nogmaals bewerk verliest de foto aan kwaliteit... enz enz." Dit hebben we dus ook aangegeven bij de fotograaf, maar deze weigert zelfs dán om de originelen te leveren. Dus we begrijpen het niet helemaal.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.