hoe lang mag een procedure verklaring van erfrecht duren?
Mijn vader heeft een aantal maanden terug een bericht gekregen van een notaris kantoor over een overleden familielid. Dit familielid was al 3 jaar voor dit bericht overleden en ze meldden dat ze nu aan het uitzoeken waren wie de erfgenamen zijn.
Aangezien dit familielid zelf geen directe erfgenamen had, is dit nog best wat werk wat begrijpelijk is, want ze gaan dan terug naar ouders en broers en zussen en dan hun verwanten.
In verband met accepteren en weigeren is dit bericht bij mijn vader terecht gekomen. Ze meldden heb dat hij gerust kon accepteren, daar er een groot bedrag op de rekening stond (meer dan een ton)
Inmiddels alweer maanden verder en na een telefoontje nogal bot en kortaf beantwoord met: ja we zijn er mee bezig en u krijgt vanzelf bericht. Er is dus totaal geen inzicht in hoever ze al zijn.
Stel je nou voor dat er erfgenamen naar buitenland verhuisd zijn en/of spoorloos om wat voor reden dan ook. Hoe lang mag dit dan duren? Het kan toch niet zo zijn omdat er een erfgenaam bekend is die gewoon onvindbaar lijkt, dat de erfenis nooit verdeeld gaat worden?
En stel dat het nou nog zolang duurt dat mijn (adoptie)vader komt te overlijden. Want hij is ook niet meer 1 van de jongste, dan zou zijn vrouw (mijn moeder) het geld krijgen, of wordt er dan gekeken naar zijn kinderen en wie zijn dan in dit verhaal de erfgenamen, alleen zijn eigen kinderen of ook ik als adoptie kind.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.