Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat kan ik doen als een ex-politieman mijn gegevens stiekem opvraagt?

Mijn ex-vriendin heeft een nieuwe vriend. Dit is een voormalig politieman die door psychische problemen (opvliegend) in de wia terecht is gekomen.
Ik heb nog steeds kontakt met mijn ex. Het is gewoon vriendschappelijk. Ik ben namelijk inmiddels getrouwd en heb kinderen. Het is niet eens dat we elkaar zien. Het gaat via whatsapp, msn en facebook.
Omdat hij nogal wantrouwend is controleert hij deze zaken allemaal. In de veronderstelling dat ze mij wel kon smsen en daarna deze smsjes kon wissen hebben we korte tijd ge-smst. Hij heeft echter via een ex-collega deze smsjes opgevraagd. Naar het schijnt is hij daar erg boos over geworden naar mijn ex-vriendin toe. Hij zei ook dat hij mij daarover wou aanspreken evenals mijn vrouw. Ik vind het zelf allemaal ver gaan.
Maar wat kan ik nu doen? Ik vind namelijk dat hij en zijn ex-collega te ver zijn gegaan. Wie weet wat hij nog meer allemaal opvraagt. Dat van die smsjes vind ik op zich niet erg. Wel de manier waarop hij die informatie heeft verkregen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Bel eerst met de jurofoon (www.jurofoon.nl) 0900-1411 80 cpm max 40 euro voor niet-leden.
Doe daarna melding bij de politie, als dat het bureau is, waar de informatie gevende collega werkt, dan moeten zij dit door een ander district af laten handelen.
Dit is schending van je privacy en misbruik maken van je ambt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je geen harde bewijzen hebt, is iedere actie die je onderneemt gedoemd te mislukken. Bovendien lijkt het me zeer onwaarschijnlijk (zo niet: onmogelijk) dat een politieman op eigen initiatief bij een provider de inhoud van sms-berichten kan opvragen: daar is een speciale toestemming voor vereist.

De politie zal geen enkele actie ondernemen 'op grond van geruchten'. Mocht je kunnen bewijzen dat het inderdaad is gegaan zoals je zegt, dan kun je het beste een klacht indienen bij het College Bescherming Persoonsgegevens: http://www.cbpweb.nl/Pages/home.aspx
Zij kunnen -en zullen- dan adequaat actie ondernemen.
Verder kun je een klacht indienen bij de Officier van Justitie.

Toegevoegd na 23 minuten:
De waarheid zou weleens kunnen zijn dat de oud-politieman stiekem op de telefoon van zijn vriendin is gaan rondneuzen en daar de sms-jes heeft ontdekt van jou en zijn vriendin.
Pieter2011
12 jaar geleden
Het lijkt mij verstandig om te kijken of hij deze informatie daadwerkelijk heeft. Het zou goed kunnen dat hij bluft.

Mocht hij de smsjes hebben zou je hem kunnen aangeven zoals in een eerder antwoord vermeld is, als hij de smsjes niet heeft is er niks aan de hand en lijkt het me verstandig dat je ex-vriendin een goed gesprek heeft met haar vriend.

Natuurlijk kunnen exen bevriend zijn, maar ik zou het persoonlijk ook heel vervelend vinden als mijn vriendin met haar ex smst en daarna de berichtjes verwijdert. Dat geeft reden tot wantrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een agent een vriendje op desbetreffende afdeling heeft,kan hij wel degelijk aan it soort informatie komen......
Is wel illegaal natuurlijk..........!!
Ik zou een gesprek aan vragen bij de politie met een vertrouwenspersoon,zeker gezien zijn voorgeschiedenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is niets tegen te doen omdat de vriend van je ex en zijn ex-collega nimmer deze smsjes kunnen opvragen, voor een dergelijke inbreuk op een privacy is een bevel nodig van een rechter commissaris en wordt dan afgegeven als er duidelijke aanwijzingen zijn voor het beramen van een terroristische aanslag of bij het opsporen van verdachte bij een ernstig misdrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing