Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik verricht geen extra werk meer dat buiten de functie omschrijving valt, is dit werk weigeren?

ik doe her werk van 2 functies hoger, maar krijg dit niet betaald.
ik heb om functie verhoging gevraagd maar niet gekregen.
nu ben ik van plan om alleen nog maar werk te verrichten dat bij mijn functieomschrijving hoort.
kan ik hierdoor ontslag krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
13.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In principe zou dit kunnen worden aangemerkt als werkweigering.
Wanneer een werkgever iemand werk laat doen wat eigenlijk hoort bij een iets hogere functie,doet hij dat niet zonder reden./
Waarschijnlijk ziet hij iets in u.
Om dan te gaan vragen om een functieverhoging is niet bijster slim.
U gooit met dit soort vragen uw eigen glazen in.
Iemand die "te" graag wil zal niet krijgen wat hij wil en blijven hangen in zijn huidige functie.
Ik ben bang dat u twee fouten maakt.
U wilt "te" graag en uw werkgever ziet dat niet zitten omdat hij geen strebers zoekt en nu gaat u werk weigeren,dus.....? niet geschikt voor een functie "hoger".
U zet zichzelf (en waarschijnlijk heeft u dat nu al gedaan) buiten spel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou dit zeker niet weigeren want het kan zijn dat uw werkgever u aan het testen is.
Ik heb zelf 6 maand als technieker gewerkt bij mijn , toen nieuwe werkgever, en diverse dingen bijgenomen zoals stockbeheer, programmeren, automatiseren, enz.
Na die proefperiode werd ik direct op het hoogste arbeidersniveau getild naast collega's die daar al 20 jaar werkten en niet gelukkig waren. Nog een paar maand later werd ik opgenomen in het middenkader en werd hun chef, niet enkel van mijn collega techniekers maar van het hele maintenance team voor de volledige plant, aankoop incluis.
U moet dit natuurlijk geen jaren volhouden zonder dat er iets tegenover staat, als dat te lang duurt kan u van uitbuiting spreken en moet u daar uw conclusies uit trekken.
Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van u als werknemer wordt een zekere flexibiliteit verwacht.
U kunt dus niet zonder meer weigeren alle werkzaamheden te weigeren die ook maar enigszins buiten uw eigenlijk werk liggen.
Vergelijk het met de klassieke vraag: mag men van een secretaresse verlangen dat zij koffie schenkt voor deelnemers aan een vergadering.
In uw situatie draait het om de redelijkheid.
Mag men dit van u verwachten ?
Van belang daarbij is in gesprek te blijven met uw werkgever.
Normaliter wordt ineen dergelijke situatie wel geadviseerd de werkgever te laten weten dat men de nieuwe werkzaamheden wel wil verrichten maar dan onder protest. Aangeraden wordt vervolgens in overleg te treden met de werkgever over oplossingen.

De werkgever kan het volgende doen:
1. men besluit u te ontslaan
Niets accepteren.Laat werkgever contract maar via werkgever ontbinden.
Gezien de situatie (verstoorde verhouding) zal rechter ontslag accepteren.
Echter, rechter zal zich afvragen of een ontslagvergoeding dient te worden toegekend.
Deze is afhankelijk van: aantal dienstjaren bij bedrijf *brutomaandsalris *factor behorende bij de vraag wie het meeste verwijt treft van dit ontslag.
Deze laatste factoor zal in uw geval wel hoger zijn dan 1 (beide partijen hebben schuld). Werkgever stelt zich hier wel erg star op.
De procedure bij kantonrechter duurt zeker 2-3 maanden.
Tot die ontbinding krijgt u doorbetaald.
2. Men ontslaat u, maar biedt beeindigingsovereenkomst met vergoeding aan
Voordeel is dat hier de procedure onder 1 overbodig is en zaak sneller afgerond kan worden
Partijen komen overeen dat u vertrekt.
Vergoeding toegekend richt zich vaak naar vergoeding onder 1.
Let op: ook nu krijgt u een ww uitkering.
Wel van belang dat in overeenkomst wordt opgenomen dat u geen verwijt treft.
3. Men spreekt u streng toe, maar u mag blijven
Dan zult u nogmaals duidelijk de oplossingen en alternatieven moeten bespreken.
Dan zou ik het WEL redelijk vinden indien u zich bereid verklaart soms
acquisitie te doen als de situatie daar om vraagt.
Dit is ook tactisch belangrijk.
Komt het later toch tot een ontslagprocedure dan kunt u laten zien dat u bereid bent geweest mee te werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zal misschien te weinig werk zijn in dat waarin je opgeleid bent of dat hij je nu werk laat doen wat voor hem belangrijker is.Wees blij dat hier blij hij je dit toevertrouwd en jij hiermee meer ervaring kan opdoen.Weiger dit niet daar hij nog op een hoger standpunt staat dan jij en zijn gelijk kan halen bij het UWV.Daar kan hij gewoon een ontslag voor je aanvragen waarbij nog volledig in zijn recht staat ook.Ben zelf ook begonnen als magazijnmedewerker daarna schappen vullen in een winkel.Vervolgens was er een verkoper nodig.Daar ben ik ook weer ingestapt en naderhand kwam er voorraadbeheer bij.Tot ik op het laatst een heel filiaal kon runnen en denk niet dat ik er steeds meer voor kreeg.Het is ook een kwestie van liefde voor en zin in je werk hebben.Niet zeuren of tegenstribbelen er zijn genoeg mensen die het wel willen doen voor die prijs in deze tijd.

Toegevoegd na 7 minuten:
Correctie 2e regel moet zijn:
Wees blij dat hij je dit toevertrouwd en jij hiermee meer ervaring kan opdoen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding