Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je worden verplicht berging leeg voor schoonmaak aan te bieden zonder dat er enige (brand)schade is?

Onlangs was er hier brand in (grote!) ondergrondse garage. Hierbij kwam veel rook vrij, waardoor een aantal beringen van particulieren, naast een aantal boxen van huurders meer of minder rookschade opliepen.
Toevallig (erg prettig) is er in mijn box en die van mijn buren is NIETS gebeurd.

De VvE wil nu IEDEREEN verplichten op zeer korte termijn (binnen 6 dagen) zijn box uit te ruimen, de boedel elders te stallen, en zo alles leeg aan te bieden.
Volgens hen is dit nodig en zijn de kosten bij de verzekering te verhalen.

MAAR: er IS totaal GEEN SCHADE: Géén roetsporen noch roetneerslag op muren of waar dan ook in het centrale deel (toegang tot boxen). De vloer WAS hier en daar wat vuil door ingelopen bluswater, maar na opdrogen met mop was het weg.
IN de boxen, ZEKER mijn box is totaal geen enkele sprake van vuil, noch op de muren, noch op de vloer, noch op mijn spullen.

Claimen dat er schade is, is onzin, is dan zelfs een valse claim indienen. Lijkt mij strafbaar. Vast is dwingend aanzetten tot een dergelijke handeling ook strafbaar?

Maar ook: het uitruimen en opnieuw inruimen kost enorm veel werk. Wegens lichamelijke problemen heb ik daar weinig zin in en fut voor.

De VvE dreigt nu de mensen die niet willen ontruimen per kort geding te dwingen hun box te ontruimen. Anders zullen zij dat doen. Bovendien stellen zij op voorhand geen schade aansprakelijkheid te aanvaarden.

Kan men dit zo maar zonder een werkelijke reden doen? Gaat een rechter daarin mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ze zullen toch een duidelijke reden moeten opgeven en precies ook hoe het zit met de verzekering en de aansprakelijkheid bij eventuele vervolgschade of schade die pas later zichtbaar wordt.

Verder heb je er recht op dat ze (als je dat wil) je box leeghalen en de spullen opslaan en het terugzetten. Het is toch echt hun probleem en het zou onder hun verzekering moeten vallen. Als jij zegt dat het bij jou niet hoeft en desnoods een handtekening wil zetten onder een brief dat jij geen aanspraak maakt op geld ivm schade kunnen ze je niets maken.

Wees duidelijk, houd vol, bespreek jouw lichamelijke situatie en de kans op diefstal van je spullen. Vraag om een reden zodat jij daar tegenin kan gaan en vraag hulp bij je verhuurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stuur een brief naar de VVE en verzoek ze om het kortgeding in werking te zetten.

VVE is namelijk verplicht ander bergingsruimte aan te bieden en zorg te dragen voor het verplaatsen van de goederen, deze worden namelijk ook in rekening gebracht bij de verzekeringsmaatschappij, dit valt namelijk allemaal onder de noemer schade als gevolg van de brand.

Als het VVE een bouwtechnisch rapport heeft waarin het vermoedde wordt geuit dat er ook schade is in uw opslagruimte mogen ze inderdaad eisen om de ruimte te (laten) ontruimen om mogelijke schades te herstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing